Tjänstepensionsdirektivet är subsidiärt i förhållande till Solvens II-direktivet
Departementets slutsats är att livförsäkringsföretag i praktiken inte skall omfattas av tjänstepensionsdirektivet. Den så kallade Optionen medför dock att livförsäkringsföretagen får tillträde till vissa regler i tjänstepensionsdirektivet.
Tjänstepensionsförsäkringar täcks av såväl definitionen av livförsäkring i Solvens II-direktivet som definitionen av pensionsförmåner i tjänstepensionsdirektivet. Detta innebär att dessa två direktiv är alternativa och delvis överlappande regleringar när det gäller tjänstepensioner. Departementets slutsats har därmed blivit att artikel II i tjänstepensionsdirektivet inte skall ska vara tillämpligt för företag som omfattas av Solvensdirektivet.
Slutsatsen blir att för livförsäkringsföretag som omfattar såväl privatpensioner som tjänstepensioner kommer dessa delar att kunna hanteras inom likvärdiga regelverk, dvs. Solvens II-direktivet. Vi instämmer därmed i departementets bedömning.
Solvens II-utredningens förslag till ny rörelsereglering av tjänstepensionsinstitut införs inte
Promemorian anger att det fortsättningsvis skall finnas en möjlighet för svenska företag att vara tjänstepensionsinstitut dvs. följa en rörelsereglering som är baserad på tjänstepensionsdirektivet. Departementets utredning bedömer att både Solvens II-direktivet och tjänstepensionsdirektivet är lämpliga som grund för reglering av tjänstepensionsverksamhet. En förutsättning är dock att dessa tjänstepensionsinstitut samtidigt inryms under Solvens II-direktivet. Eftersom dessa två slutsatser motsäger varandra så blir slutsatsen att tidigare förslag till ny rörelsereglering inte kan genomföras.
Vi har inga invändningar mot departementets slutsats.
Förnyad prövning av användandet av den s.k. optionen samt särregler för tjänstepensionsverksamhet i Solvens II-direktivet
Genom optionen ges medlemsstaterna möjlighet att tillämpa reglerna i tjänstepensionsdirektivet vad gäller bl.a. tekniska avsättningar, skuldteckning och placeringar på livförsäkringsföretagens tjänstepensionsverksamhet.
Innebörden av Solvens II-utredningens förslag är samtidigt att livförsäkringsföretagen kan omfattas av tjänstepensionsdirektivet och dess kapitalkrav, i stället för Solvens II-direktivet kapitalkrav. Departementets förslag är därför att optionen inte skall utnyttjas. Departementet föreslår även att Sverige skall utnyttja möjligheten att använda durationsbaserad metod för beräkning av aktiekursrisk.
Vi har inga invändningar mot departementets slutsatser.
Övergångsregler för livförsäkringsföretagens tjänstepensionsverksamhet
Utredningen föreslår att en särskild övergångsreglering ska införas för tjänstepensionsverksamhet som bedrivs av livförsäkringsföretag när Solvens II- direktivet införs i svensk rätt. Övergångstiden skall då vara 2 år.
Vi har inga synpunkter på departementets slutsatser.
Understödsföreningar
Vi har inga synpunkter på departementets slutsatser.
Äldre regler för tjänstepensionskassor
Vi har inga synpunkter på departementets slutsatser.
Leif Hansson Marie-Louise Wenander
Ordförande f.d. Chefaktuarie
i ProSkandia i Skandia Liv