Igår fick Skandia Sponsrings & Eventföreningens pris Gyllene Hjulet för det uthålliga arbete Skandia bedriver med att lyfta utanförskapets pris.
– I en tid när kortsiktiga beslut påverkar vårt samhälle och fokus är på snabba klipp blir det ännu viktigare att våga tänka längre. Sverige har inte råd att låta mänskliga resurser marginaliseras i ett utanförskap. Vi vill göra upp med ett olyckligt feltänk i samhället och vara kortsiktighetens fiende. Långsiktighet är lönsamt, både i mänskliga och ekonomiska termer, säger Lena Hök, chef corporate responsibility och Idéer för livet på Skandia.
Såhär löd juryns motivering:
”Kostnaden för förebyggande åtgärder är betydligt lägre än utanförskapets slutgiltiga pris – det visar sig att det lönar sig att investera tidigt. Det är en stor utmaning att kunna förklara, illustrera och konkretisera ett stort samhällsproblem på enkelt sätt. Skandia imponerar med gediget och uthålligt arbete för att minska utanförskapet genom att ta sitt ansvar, tänka längre och agera. Vi älskar detta samhällsengagemang med kraft att våga inspirera, våga förbättra och våga tänka stort. Ett win-win-win-koncept som visar på stor ekonomisk nytta.”
Sponsrings & Eventföreningens årliga pris
Gyllene Hjulet delas årligen ut av Sponsrings & Eventföreningen till de bästa svenska projekten inom sponsring och event. Av 120 tävlingsbidrag delades pris ut i sju olika kategorier till företag och organisationer som på ett effektivt sätt nyttjat sponsring och/eller event, i både extern och intern kommunikation, för att nå sina mål.
Skandia och Minnesota vann i kategorin årets samhällsengagemang, där även följande aktörer var nominerade:
Gå för hjärtat – Becel, 1,6 miljonerklubben och Wenderfalck
Pynta för Jullösa – Stockholms Stadsmission, White & White Event, Garbergs och Yours
Svenska Hjältar – skolprojektet – Aftonbladet och Eventum
Tillväxtdagarna 2012 i Malmö – Swedbank
Utanförskapets pris – Skandia och Minnesota Communication
Utanförskapets pris har väckt stort intresse
Inom ramen för sitt arbete inom corporate responsibility driver Skandia ett kommunnätverk där hittills över 60 kommuner har utbildats i hur man räknar på lönsamheten i förebyggande insatser för barn och unga.
– Vi har lyckats ta en plats i samhällsdebatten och fått upp denna viktiga fråga på högsta politikernivå. Vi har medverkat på riksmöten och kommundagar med Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna och justitieminister Beatrice Ask huvudtalade på Idéer för livets seminarium i Almedalen 2012. Det här synsättet är äntligen på väg mot ett genombrott, avslutar Lena Hök.
För ytterligare information:
Lena Hök, chef corporate responsibility och Idéer för livet, 08-463 74 60
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39
Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/
Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.
Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se