Vid årsskiftet 2013/2014 överlåts all verksamhet i Livförsäkringsaktiebolaget Skandia till ett nybildat bolag, ägt av försäkringstagarna. Skandia, med ett totalt förvaltat kapital på 460 miljarder kronor, kommer då ytterst att styras av bolagets 1,4 miljoner röstberättigade kunder.
– Vi går i bräschen genom att ta steget från aktiebolag till en kundstyrd bolagsform, säger Bengt-Åke Fagerman, Skandias koncernchef. Vår nya bolagsform stödjer våra ambitioner att tänka och agera långsiktigt. Det som är mest lönsamt på ett kvartals sikt är inte alltid lönsammast på många års sikt, och vi slipper göra den kompromissen. Det långsiktiga perspektivet ger oss en spännande position på svensk bank- och finansmarknad som vi vill dra full nytta av.
Förändringen får inga omedelbara konsekvenser för Skandias kunder, men förändrar i grunden hur bolaget ägs och styrs. Skandia kommer, när den nya röststyrningsmodellen är fullt införd, att styras av ett kundvalt fullmäktige om 21 personer som blir Skandias högsta beslutande organ. Fullmäktige utser i sin tur Skandias styrelse på bolagsstämman. Ledamöterna i fullmäktige utses genom direktval av kunderna i Skandias traditionella livbolag, vilka också har rätt att nominera kandidater.
– Att fullmäktige ska kunna utöva en stark och aktiv ägarstyrning har varit centralt när vår nuvarande ägare, Thulestiftelsen, har utformat den valda ägarstyrningsmodellen. Vi särskiljer oss från många andra bolag på marknaden genom att alla fullmäktigeledamöter utses direkt av våra kunder, och inte av olika intresseorganisationer eller andra indirekta konstruktioner. Det vi har gemensamt med andra ömsesidiga bolag är att all vinst vi skapar går till kunderna, säger Bengt-Åke Fagerman.
Fakta: så kommer Skandia styras
• Skandias högsta beslutande organ blir ett kundvalt fullmäktige om 21 personer. Fullmäktige utser i sin tur Skandias styrelse och utövar ägarfunktionen på bolagsstämmorna.
• De 1,4 miljoner kunderna i Skandias traditionella livbolag är alla röstberättigade och det är de som har både möjlighet att nominera kandidater till fullmäktige och rösta på de kandidater som valberedningen presenterar.
• Valberedningen, som tillsätts av fullmäktige, granskar föreslagna kandidater och gör ett urval som presenteras på den valsedel som under april distribueras till alla röstberättigade kunder. I urvalet väger kompetens, klokskap och erfarenhet av styrning av finansiella bolag tungt, men även andra aspekter vägs in såsom representativitet och mångfald. Valberedningen består av såväl företags- som privatkunder, liksom under en övergångsperiod av representanter för Thulestiftelsen, som utarbetat den nya bolagsordningen.
• Val sker årligen där en tredjedel av platserna i fullmäktige står till förfogande. De väljs genom direktval där alla kunder med ett sparande i livbolaget får tio röster, oavsett storlek på kapital, och kunder med enbart en riskförsäkring i livbolaget får en röst.
• Modellen har godkänts av Finansinspektionen och säkerställer såväl kundinflytande och representativitet, som genomförandekraft och stabil styrning.
Detaljerad information om kundinflytandet, inklusive nominering och röstning i Skandia, presenteras efter årsskiftet på Skandias hemsida.
Fakta: aktuella datum
– Vid årsskiftet överförs all verksamhet, inklusive tillgångar, i Livförsäkringsaktiebolaget Skandia till det nybildade ömsesidiga bolaget.*
– 15 januari – 15 februari sker nominering.
– 15 april – 15 maj sker röstning.
– 12 juni hålls bolagsstämman
* Förutsatt att nödvändiga tillstånd lämnas från Finansinspektionen och Bolagsverket i anslutning till överföringen.
För ytterligare information:
Bengt-Åke Fagerman, koncernchef Skandia, 08-788 21 50
Annie Sebelius, kommunikationschef Skandia, telefon 08-788 46 14
Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Pressrum/
Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 460 miljarder kronor och 2 300 anställda.
Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se