ProSkandia – Fördjupningsseminarium
Sammandrag av seminariet onsdagen den 19 februari i Skandias lokaler på Lindhagensgatan 86 i Stockholm.
Seminariet hölls på eftermiddagen med början kl. 16. Före mötet serverades kaffe och bullar med möjlighet till mingel medlemmarna emellan.
Från Skandias sida hölls seminariet ihop av Thules kanslichef Lars Bergendal med medverkan av Skandias experter Gunnar Brännstam, Elsa Stattin, Daniel Höök och kundombudsmannen Per Täckenström.
Programmet var indelat i fyra huvudavsnitt:
1. Var köpet av Skandia AB en bra affär?
Det nya ömsesidiga Skandia – styrning, ledningsfrågor och samspel mellan fullmäktige, styrelse och bolagsledning.
2. Försäkringsekonomiska frågor
3. Andra aktuella frågeställningar
4. Skandias kundombudsmannafunktion
Föreningens ordförande Leif Hansson hälsade välkomna och informerade om att föreningen nu har fler än 5 000 medlemmar. Eftersom det är många nya medlemmar som tillkommit under relativt kort tid kommer föreningen i slutet av februari/början på mars att genomföra en digital medlemsenkät med mål att bli presenterad vid föreningens årsstämma den 26 mars.
- Lars Bergendal inledde med en redogörelse för bakomliggande orsaker till att ett fönster till slut öppnades som möjliggjorde överenskommelsen om Skandia Livs köp av Skandia AB under hösten 2011. Förhandlingarna som fördes under stor tidspress hade fullt stöd av ProSkandias dåvarande vice ordförande Leif Victorin. Leif var ensam utsedd av försäkringstagarna i Skandias Livs styrelse och därigenom omöjlig för Old Mutual att avsätta, vilket visade sig vara en styrka i de avgörande förhandlingarna.
- Var det en bra affär? Priset beräknades utifrån – värdet av nyförsäljning, värdet på Skandiabanken och nuvärdet av framtida kontrakt mm. Det fanns olika meningar om sättet att räkna men två analysinstitut kom fram till att det var ett riktigt pris. Storleken i synergierna gjorde att finansinspektionen kunde godkänna affären. Redan i mars 2012 när affären genomfördes hade värdet stigit med mer än en miljard. Det som köptes är en strategiskt innehav och utgör ungefär 8 % av balansräkningen. Tillsammans med andra placeringar som fastighetsportföljen m.m. utgör detta strategiska innehav en robust del i en andel av den totala placeringsportföljen om cirka 30 % som har lägre likviditet men ger lite mer än vad man får i vanliga likvida portföljer. Avkastningen för 2013 ser bra ut. Summa summarum. ”Ja, det är en bra affär – visserligen lite tur med timingen men inte mer tur än förtjänat”.
- Från den 2 januari 2014 är Skandia Liv ett rent ömsesidigt försäkringsbolag med försäkringstagare och försäkrade som de verkliga ägarna. Bolagets högsta beslutande organ är fullmäktige som utgör stämman. Fullmäktige väljs successivt under tre år med början 2014 då sju ledamöter ska väljas inklusive ett presidium bestående av en ordförande och två vice ordföranden. Valperioden 2014 pågår mellan den 15 april och den 15 maj. De röstberättigade kommer att få fjorton namn att välja mellan för att utse de sju fullmäktigeledamöterna 2014.
- Det blir samma förhållande mellan fullmäktige (som utgör stämman), styrelse och ledning som i ett vanligt aktiebolag. Fullmäktige ska hela tiden veta hur koncernen ”mår” för att vid behov kunna använda sina verktyg. Ett dokument är under utarbetande som markerar vikten av god information till fullmäktige .
- Några frågor från de närvarande medlemmarna: Var det inte ett överpris att betala 15 000 kronor per försäkringstagare för fondförsäkrings- och bankdelarna?
- Svar: Hade vi inte köpt Skandia AB – skulle vi då ha kunnat bygga upp bank- och fondförsäkringsverksamheten? Med skicklighet och lite tur lyckades vi köpa vid en bra tidpunkt. Men, hade inte köpet genomförts hade du aldrig fått se en möjlighet för tillväxt och expansion. Skandia AB hade aldrig medgett det. Svaret är enkelt: OM hade hela tiden en stor opinion som ville att OM skulle koncentrera sig mot Afrika och tillväxtområden. Leif Victorin: ”Vi hade pga. de solvensregler som gällde varit tvungna att dra ner på risken genom att sälja aktier. Vi betalade 22,5 miljarder. Med samma värderingsmetod är bolagen nu värda cirka 26 miljarder och då ska man beakta att moderbolaget tagit hem en direktavkastning på 10 % om året”.
Risken för tjänstemannavälde?
Leif Victorin: Börsen visade sig vara för kortsiktig. Nu har ju ägarna samma tidsperspektiv som bolaget har!
Lars Bergendal: När ledningen körde i diket under skandalåren i början av 2000-talet orsakades det bl.a. av ett samspel mellan ledningen i Skandia och en mycket kortsiktig kapitalmarknad. Det finns faror när en utpräglat långsiktig affärsverksamhet styrs starkt utifrån tillfälliga värdeförändringar på kapitalmarknaden .
Försäkringsekonomiska frågor.
Gunnar Brännstam och Daniel Höök
Bakgrund och principer för en extratilldelning på 4,5 miljarder.
Grunden för extratilldelningen var relaterad till skälighets- och kontributionsprinciperna. Försäkringskapitalet i de berörda försäkringarna höjdes momentant med 4,3 %. Majoriteten av de berörda försäkringarna tecknades under 80-talet.
Återbäringsprinciper
Den kollektiva konsolideringen mäter värdet mellan bolagets tillgångar och försäkringskapitalet inklusive allokerad återbäring. Vid årsskiftet var bolagets KKG 110 % med en återbäringsränta på för närvarande på 6 %. Målet i återbäringspolicyn är att KKG ska ligga mellan 95 och 115 %. Om KKG är under 90 % ska reallokering ske. Är KKG över 120 % ska man ge en extra tilldelning.
Prognosräntesänkning och nya livslängdsantaganden
Pågående utbetalningar har sänkts med max. 7 %. För försäkringar som inte har börjat utbetalas kan förändringen vara större. Kapitalet på försäkringarna minskar inte men den sänkta prognosräntan och nya livslängdsantaganden gör att utbetalningsbeloppen sänks.
Ny diskonteringsräntekurva
Den 12 november ändrade Finansinspektionen reglerna kring diskonteringsräntan. Den är nu 4,2 %. Det samlade värdet av Skandia Livs åtaganden steg då med cirka 4 % – ungefär knappt 8 miljarder.
Det finns delade meningar om den nya modellen men den gamla var inte heller bra. Man skapar en större räntekänslighet än vad man hade behövt göra är den samlade expertbedömningen.
Om flytträtten
Skandia bejakar rätten att flytta men det ska vara rättvist för dem som lämnar och rättvist för dem som vill stanna kvar. Det är inte bra med vissa provisionsmodeller. Fri flytträtt hänger inte ihop med stora framtunga s.k. up-frontprovisioner.
ProSkandias ordförande klargjorde att föreningen är för rätten att flytta för dem som är missnöjda. De som vill läsa mer om föreningens ståndpunkt kan ta del av utförlig text på föreningens hemsida www.proskandia.se och clicka på ”Nyheter”.
Skandias fondförsäkringsverksamhet
Elsa Stattin
Cirka 25 % av kundernas samlade kapital om 392 miljarder är placerat i fondförsäkring. Skandia vill växa såväl inom traditionell försäkring, fondförsäkring, depåförsäkring och bank. Vi lämnar idag ingen s.k. upfrontprovision till mäklarna. Det pågår en genomgående analys av våra fonder. De som inte har önskad kvalitet sorteras bort.
Vi har 33 Skandiafonder på plattformen. Vi söker nya fonder – kostnadseffektiva basprodukter och nischade, strategiska produkter som är unika för oss. Det har gjorts stora förändringar av fondutbudet under det år som gått. Ledorden för vårt arbete: prisvärdhet, innovation, unikitet + krydda och kundnytta.
Frågor om hållbarhet: Skandia röstar inte för fondandelarna i fondförsäkring. Det gör däremot Skandias moderbolaget för aktierna i den traditionella livförsäkringsverksamheten. Röstningen kan samordnas med aktioner från fondförvaltarna.
Ordförande meddelade att Skandias hållbarhetschef, Lena Hök, gästar föreningen vid årsstämman den 26 mars och att hon då kommer att redogöra för sin verksamhet.
Skandias kundombudsman
Per Täckenström
Finansinspektionen kräver en väl organiserad klagomålshantering. Kundombudsmannainstitutionen i Skandia består av sex personer.
- Vi har utbildade klagomålshanterare
- Skandia har 60 – 80 000 interaktioner med kunder per månad.
- Svår och komplex materia ibland men få klagomål som registreras. Tillsammans har vi mellan två till tvåtusenfemhundra klagomål som vi tycker är särskilt viktiga per år. Av dessa faller cirka ettusenfemhundra inom Finansinspektionens definition.
- Trehundra går till Kundombudsmannen. Trettio till trettiofem går externt och prövas av Allmänna Reklamationsnämnden.
- Skandia har minst ärenden i Personförsäkringsnämnden av jämförbara bolag.
- Det finns en allmän informationstörst om finansiella frågor och sparande.
- Många missuppfattningar finns inom riskförsäkringsområdet t.ex om medicinsk och ekonomisk invaliditet.
- Många ärenden kan avse banken – t.ex. avslag på lån, om bankkort och frågor rörande avgifterna.
Topp 5 prioriterade aktiviteter.
- Smartanalys av kundklagomålsflödet – förenklingar och effektivisering.
- Nya klagomålsregistreringssystem
- Missionering och utbildning
- Uppföljning