Finansinspektionen kritiserar Skandia
27 juni 2014
Finansinspektionen genomförde i februari 2013 ett platsbesök hos Skandias bankverksamhet. Den efterföljande granskningen har nu avslutats med slutsatsen att bolaget har haft brister som har att göra med information och ersättningar i samband med rådgivning. Finansinspektionen väljer därför att ge banken en anmärkning samt tilldela en straffavgift på 10 miljoner kronor.
– Som ett kundstyrt bolag ser Skandia allvarligt på detta. Vi hade redan innan platsbesöket identifierat och börjat åtgärda dessa problem och har sedan dess bland annat förändrat ersättningarna till våra rådgivare, förtydligat informationen till våra kunder och ökat våra utbildningsinsatser. Vi kommer nu att gå igenom Finansinspektionens synpunkter i detalj för att säkerställa att det inte finns några återstående brister, säger Öyvind Thomassen, Skandias bankchef.
Finansinspektionen har inte identifierat att någon enskild kund skulle ha lidit skada.
För ytterligare information:
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39
Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Om Skandia
Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 480 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se