ProSkandias kommentar till pressmeddelandet från Skandia om Finansinspektionens beslut om anmärkning och om att ge Skandiabanken en straffavgift på tio miljoner kronor på grund av bristande information till kunderna om provisionsersättningar.
Med vetskap om hur mycket arbete som har lagts ner i Skandia på att återupprätta ett gott varumärke kom meddelandet från Skandia om Finansinspektionens beslut som en kalldusch. Som ordförande för Ägarföreningen ProSkandia är jag oerhört besviken över att man från bankens sida inte har skött informationen till kunderna – de nuvarande ägarna till bolaget – på ett korrekt sätt när det gäller intressekonflikter mellan rådgivarnas och kundernas plånböcker.
Till Skandias försvar ska emellertid framhållas att man redan före Finansinspektionens granskning hade identifierat problemen och inlett ett korrigeringsarbete. Detta har också påpekats av Finansinspektionen, vilket sannolikt har lindrat reaktionen från myndighetens sida. Den bot som är utdömd är enligt uppgift den lägsta som förekommer. Inspektionen har också påpekat att man inte har funnit att någon kund har lidit ekonomisk skada som resultat av den bristande informationen.
Det är emellertid oförsvarligt att bristen i information till kunderna om möjliga intressekonflikter överhuvudtaget har tillåtits uppstå. Det visar att frestande och stora engångsersättningar till rådgivare av finansiella tjänster är en anomali som snarast borde förpassas till historiens skräphög. Det räcker inte med att informationen ska vara tydlig och lätt att förstå – så länge engångsprovisionerna finns kvar så finns frestelserna till missbruk för rymliga samveten.
Därför är det glädjande att Skandia redan har fattat beslut att upphöra med dessa engångsersättningar eller s.k. upfrontprovisioner.
ProSkandia har intervjuat styrelseledamoten och till nyligen ordförande i Skandias Kund- och produktutskott Sverker Lundkvist som också är vice ordförande i ProSkandia:
”Som ledamot i Skandias styrelse har jag arbetat för att samma provision skall utgå för alla slags produkter, så att rådgivarna/mäklarna inte uppmuntras att sälja komplicerade strukturerade produkter, som inte alltid är i kundens intresse. Skandia har nu ändrat provisionerna så att de i stort sett är desamma för alla produkter. När det gäller kickbacks så är det också ett otyg, där Skandia har genomfört ett antal förändringar. Inspektionens kritik avser situationen för något år sedan. Dessvärre är Skandia inte ensam på detta område utan det grasserar i hela industrin.
Ett område där Skandia nu tar strid med övriga konkurrenter är att vi tar bort ”upfront” provisionerna, som också är ett otyg. Det kommer att kosta Skandia en del på kort sikt men torde gynna bolaget och kunderna på längre sikt. Folksam driver emellertid på hårt för att dessa skall behållas.
För att summera så arbetar Skandia hårt på att ta bort alla kostnader som inte gynnar kunderna”.
Leif Hansson
Ordförande i ProSkandia