Det är fel av Tjänstepensionsföretagsutredningen att införa olika kapitalkrav för tjänstepension och övrig livförsäkring. Olika riskvikter för olika kollektiv försämrar skyddet för kunderna. Det skriver ProSkandia i sitt remissvar till slutbetänkandet En ny reglering för tjänstepensionsföretag ( SOU 2014:57). Eftersom föreningens uppgift är att bevaka försäkringstagarnas och de försäkrades intressen i Skandia Liv har yttrandet försäkringstagarintresset som utgångspunkt.
ProSkandia ser positivt på utredningens förslag att införa ett riskbaserat solvenskapitalkrav och regler för företagsstyrning och riskhantering i linje med de regler som kommer att gälla enligt Solvens II då de införs den 1 januari 2016. Däremot anser ProSkandia att det är fel att införa ett tillfälligt regelverk som bara kommer att gälla till dess att de obligatoriska IORP III-reglerna införs. Kostnaderna för alla nya regelverk blir hög och slutnotan bärs av försäkringstagarna och de försäkrade. De svenska försäkringsbolagens anpassning till Solvens II kommer bara det att landa på tre miljarder kronor. Dessutom är branschen redan fullt upptagna med Solvens II, liksom förslag om flytträtten och provisionsförbud.
ProSkandia har allvarliga synpunkter på utredningens förslag att införa två olika regelverk för samma risker. Tjänstepensioner och övrig livförsäkring är likvärdiga vad gäller antaganden om dödlighet, sjuklighet, avkastning och omkostnader. Att därför införa olika regelverk för dem enbart beroende på om de klassificeras som tjänstepensioner eller övrig försäkring kan inte motiveras ur vare sig ekonomisk eller aktuariell synvinkel. Ur konsumentskyddssynpunkt är förslaget också svårt att förstå. Vad som händer är att en kund som väljer att flytta sin försäkring från ett försäkringsföretag till ett tjänstepensionsinstitut får ett sämre kundskydd. Vem ansvarar för att kunden får sådan viktig konsumentinformation?
Dessutom vill utredningen möjliggöra nedsättning av försäkringsförmåner och återinföra uttaxeringsrätten, där arbetsgivare i avtal garanterar att fylla på med pengar om en kassa hotas av underskott. Idag är det bara möjligt inom skadeförsäkringsområdet för företagsförsäkring. Enligt ProSkandia finns ett starkt kundskyddsintresse att inte återinföra dessa möjligheter. Uttaxeringsrätten kommer drabba många arbetsgivare, vilket i förlängningen drabbar de försäkrade.
ProSkandia uppmärksammar också att små tjänstepensionsinstitut missgynnas i de nya förslaget och vill att det införs någon slags av proportionalitetsprincip i beräkning av solvenskapitalet. Därtill är ProSkandia kritisk till att tillstånd för ett försäkringsbolag som vill omvandla bara sträcker sig till 2017. Ett försäkringsbolag som har en liten andel tjänstepension idag kan komma att ha en större andel om några år. Att då förbjuda en omvandling är ologiskt.