Finansmarknadsminister Per Bolund och Finansinspektionens Martin Andersson tar rollen av ”good guy”, ”bad guy” när de talar till försäkringsbranschen. Samtal, samarbete eller lagstiftning. Det är bara för försäkringsbranschen att välja!
“Miljöpartiet är ej emot tillväxt, för byteshandel eller för en räntefri tillväxt. Vi vill ha en långsiktig tillväxt som håller sig inom ekonomins ramar”. Det beskedet gav nye finansmarknadsminister Per Bolund på en konferens om försäkringsbranschen anordnad av Dagens Industri den 4 februari.
”Det finns ingen motsättning i detta. Utan ett bra hållbarhetsarbete så blir det ingen bra tillväxt… grönt är det nya svarta. Det är grönt som kommer at ge svarat siffror i bokslutet”.
Försäkringsbranschen har ett stort ansvar för den här utvecklingen. Det finns 1 800 miljarder kronor i Tjänstepensionen. Hälften av Sveriges BNP. 95 procent av svenska folket vill se detta kapital placeras på ett ansvarfullt sätt.
Per Bolund uppmanade branschen att titta noga på 2013 års Värdepappersutredning en diger lunta på 1000 sidor. I betänkandet står bl.a. att Sverige bör gå längre än EU:s minimiregler kring förbud av provisioner till finansiella rådgivare, men inte fullt så långt som Holland eller Storbritannien redan gjort. Det blir Finansinspektionen som får bestämma vilka provisioner som ska förbjudas och vilka som ska vara tillåtna. Något FI har välkomnat. Per Bolund avslutade med att understryka att den nya s+mp regeringen är en ”samarbetsregering”.
”Vi tror på långsiktigt stabila spelregler och vil ha en dialog med branschen. Försäkringsbranschen har stor betydelse för samhällets utveckling”, sa Per Bolund.
Finansinspektionens generaldirektör Martin Andersson var däremot inte lika ödmjuk i sitt anförande. Han började med att varna försäkringsbranschen för effekterna av att vi nu gått in i en lågräntemiljö och att det kommer en uppsjö av olika regelverk. Martin Andersson varnade för ett japanskt scenario. Där har räntan varit låg i femton år och blivit det ”normala”.
”Låga räntor kommer göra det tufft för de traditionella livbolagen med garantier. Svenska livbolag kommer klara sig ur ett japanskt scenario men alla är inte lika starka”.
Martin Andersson pekade på att svenska livbolag har långa åtaganden men överlag kortare placeringar på tillgångssidan. Det kommer göra aktier, som historiskt haft en bättre avkastning än räntor, mer attraktiva. Men med mer aktier i portföljen blir svängningarna större vilket kommer kräva en starkare solvens.
”Vi kommer arbeta mer med stresstester och scenarioanalys”. Martin Andersson ser framför sig en utveckling där livbolagen väljer att ändra dyra garantivillkor och uppmanar kunderna att flytta eller byta produkt. Fis nya roll som ansvarig för konsumentskydd gör att FI kommer följa noga hur livbolagen agerar så kunderna inte blir lurade.
FI tycker att de nya regelverken som kommer och berör flytträtt, provisionsförbud, kapitaltäckning och styrning i Solvency II är bra. Men FI är starkt kritisk till regeringens tjänstepensionsutredning, del av det s.k. IORP direktivet.
”Vi hade gärna sett en analys av varför tjänstepension ska ha annorlunda regler än privatpension. Det skulle vara förståeligt om det fanns ett tydligt arbetsgivaransvar, men det finns det inte, och om det behövs så borde det i sådana fall även gälla för Solvency II”.
På flytträttsområdet pågår samtal inom branschen för att kunna enas om en gemensam branschstandard kring information om kostnader och effekter av en flytt av pension från ett institut till ett annat. Branschen måste komma fram till ett gemensamt förslag i mars som sedan kan införas från och med 2016, men svårigheten för branschaktörerna att komma överens gör att Martin Andersson levererade en skarp varning. ”Jag hoppas att branschen enas. Alternativet är att vi reglerar fram en standard”.
Frågan om provisioner beskrev Martin Andersson som en tickande bomb. Han välkomnande 2013 års värdepappersutredning som gör det tydligare att rådgivningen måste vara inriktad på mer än bara försäljning och förmedling.
”Up-front provisioner är farligt. Våra uppmaningar till branschen har inte hörsammats och då får gå vidare”, sa Martin Andersson. Bland annat kritiserade han bankernas hårdförsäljning av strukturerade produkter som de flesta kunder varken förstår sig på eller behöver.
”Mer och bättre information räcker inte. Tydligare information räcker inte. Det måste till en förändring av rådgivning i grunden”.
Martin Andersson slog från sig farhågorna att hårdare krav på rådgivare kommer leda till att vanligt folk blir utan rådgivning, som skett i England.
”Att de med litet sparande blir utan rådgivning är inget stort problem i Sverige. Om det leder till att de köper standardiserade produkter istället så är det en sund utveckling”.
Läs även artikeln om vad branschen tror om framtiden.