ProSkandias årsstämma 2015 gästades av Anna-Karin Baltzari-Danfors och Carita Lindborg från Konsumenternas Försäkringsbyrå. De gav en intressant beskrivning av byråns verksamhet.
Byrån, som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring som huvudmän och finansiärer, har som uppgift att vägleda, informera och hjälpa konsumenterna i olika typer av försäkringsärenden. Man gör objektiva jämförelser mellan olika försäkringar och fokuserar då på innehållet, inte i första hand priset, som annars är det vanliga vid liknande jämförelser.
Man har cirka 12 000 ärenden per år med klagomål eller ärenden om försäkringar. -Detta återför vi till försäkringsbranschen, Konsumentverket och Finansinspektionen, berättade Anna-Karin Baltzari-Danfors. -Klagomål är en guldgruva för förbättringar och genom våra analyser kan vi påverka både branschen och myndigheterna.
-För pensionsområdet gäller de vanligaste klagomålen framför allt utbetalning av pensionen, berättade Carita Lindborg. Avgifter och flytträtt kommer också högt på klagomålslistan och i höstas blev det inte oväntat många frågor om den sänkta avdragsrätten på det privata pensionssparandet.
-Vi arbetar mycket med att får transparens inom pensionsförsäkringsområdet, förklarade Carita. Vi har de senaste åren bland annat tagit fram jämförelser och olika beräkningsfunktioner för avgifter och efterlevandeskydd. 2014 lanserade vi också webbplatsen Pensionsguiden.
ProSkandias ordförande Leif Hansson avrundade med att konstatera att ProSkandia och KF båda jobbar för samma sak med försäkringstagarnas bästa i fokus. -Vi är båda intresserade av bättre transparens och bättre jämförelser, avrundade Leif Hansson och tackade för ett intressant anförande.
Här kan du läsa mer om Konsumenternas Försäkringsbyrå.