• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ProSkandia

Ägarföreningen

 
  • Hem
  • Medlemsinfo
  • Evenemang
  • Fullmäktige
  • Krönikor
  • Press & Media
    • ProSkandia Play
    • ProSkandia i Media
    • Länk till Skandias pressarkiv
  • Om ProSkandia
  • Arkiv
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Bli medlem
Hem · Medlemsinformation · Konsumenternas Försäkringsbyrå ger vägledning om försäkringar

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger vägledning om försäkringar

27 mars 2015 av ProSkandia

ProSkandias årsstämma 2015 gästades av Anna-Karin Baltzari-Danfors och Carita Lindborg från Konsumenternas Försäkringsbyrå. De gav en intressant beskrivning av byråns verksamhet.

Byrån, som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring som huvudmän och finansiärer, har som uppgift att vägleda, informera och hjälpa konsumenterna i olika typer av försäkringsärenden. Man gör objektiva jämförelser mellan olika försäkringar och fokuserar då på innehållet, inte i första hand priset, som annars är det vanliga vid liknande jämförelser.

Man har cirka 12 000 ärenden per år med klagomål eller ärenden om försäkringar. -Detta återför vi till försäkringsbranschen, Konsumentverket och Finansinspektionen, berättade Anna-Karin Baltzari-Danfors. -Klagomål är en guldgruva för förbättringar och genom våra analyser kan vi påverka både branschen och myndigheterna.

-För pensionsområdet gäller de vanligaste klagomålen framför allt utbetalning av pensionen, berättade Carita Lindborg. Avgifter och flytträtt kommer också högt på klagomålslistan och i höstas blev det inte oväntat många frågor om den sänkta avdragsrätten på det privata pensionssparandet.

-Vi arbetar mycket med att får transparens inom pensionsförsäkringsområdet, förklarade Carita. Vi har de senaste åren bland annat tagit fram jämförelser och olika beräkningsfunktioner för avgifter och efterlevandeskydd. 2014 lanserade vi också webbplatsen Pensionsguiden.

ProSkandias ordförande Leif Hansson avrundade med att konstatera att ProSkandia och KF båda jobbar för samma sak med försäkringstagarnas bästa i fokus. -Vi är båda intresserade av bättre transparens och bättre jämförelser, avrundade Leif Hansson och tackade för ett intressant anförande.

Här kan du läsa mer om Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Arkiverad under: Medlemsinformation, Nyheter

» Bli medlem «

ProSkandia ska i för medlemmarna viktiga frågor söka påverka fullmäktige, styrelse, bolagsstämma och ledning så att ägarnas, det vill säga försäkringstagarnas och de försäkrades, intressen på ett lämpligt, långsiktigt och hållbart sätt tillvaratas.
Anmäl dig här

Primärt sidofält

Sektioner

Medlemsinfo
Fullmäktige
Omvärlden
Idéer för livet

ProSkandia PLAY

Ta del av videon från vårt medlemsmöte den 8 februari, "Fokus fastigheter". Cirka 140 deltagare kopplade upp sig till vårt digitala medlemsmöte för att lyssna till bl.a. Åke Pettersson, VD för Skandia Fastigheter.
Se filmen här »

» Bli medlem «

Bli medlem

Följ oss

  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Footer

Nyheter

Ny mätning: Förtroendet för pensionssystemet ökar

Första kvartalet 2022: Skandia står stabilt i en turbulent tid

Medlemsinfo

Åter fysiskt årsmöte för ProSkandia

Kallelse till ordinarie föreningsstämma 2022 i Ägarföreningen ProSkandia

Evenemang

  • Inga aktuella evenemang just nu. Så fort ett ägarmöte eller annat evenemang är aviserat, visas det här.

Fullmäktige

Hans Larsson ny ordförande i Skandias styrelse

Fullmäktigevalet 2022 avgjort

Krönikor

Harry Wide: Principer och teknik för Skandias återbäringstilldelning

Kontakt


Ägarföreningen ProSkandia
Box 3398
103 68 Stockholm
 
via epost »

© 2022 ProSkandia · Producerad av Xponent Webbyrå · Powered by Genesis & WordPress · Integritetspolicy · Cookies · Logga in

På ProSkandia använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?