• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

ProSkandia

Ägarföreningen

 
  • Hem
  • Medlemsinfo
  • Evenemang
  • Fullmäktige
  • Krönikor
  • Press & Media
    • ProSkandia Play
    • ProSkandia i Media
    • Länk till Skandias pressarkiv
  • Om ProSkandia
  • Arkiv
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Bli medlem
Hem · Medlemsinformation · Konsumenternas Försäkringsbyrå ger vägledning om försäkringar

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger vägledning om försäkringar

27 mars 2015 av ProSkandia

ProSkandias årsstämma 2015 gästades av Anna-Karin Baltzari-Danfors och Carita Lindborg från Konsumenternas Försäkringsbyrå. De gav en intressant beskrivning av byråns verksamhet.

Byrån, som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring som huvudmän och finansiärer, har som uppgift att vägleda, informera och hjälpa konsumenterna i olika typer av försäkringsärenden. Man gör objektiva jämförelser mellan olika försäkringar och fokuserar då på innehållet, inte i första hand priset, som annars är det vanliga vid liknande jämförelser.

Man har cirka 12 000 ärenden per år med klagomål eller ärenden om försäkringar. -Detta återför vi till försäkringsbranschen, Konsumentverket och Finansinspektionen, berättade Anna-Karin Baltzari-Danfors. -Klagomål är en guldgruva för förbättringar och genom våra analyser kan vi påverka både branschen och myndigheterna.

-För pensionsområdet gäller de vanligaste klagomålen framför allt utbetalning av pensionen, berättade Carita Lindborg. Avgifter och flytträtt kommer också högt på klagomålslistan och i höstas blev det inte oväntat många frågor om den sänkta avdragsrätten på det privata pensionssparandet.

-Vi arbetar mycket med att får transparens inom pensionsförsäkringsområdet, förklarade Carita. Vi har de senaste åren bland annat tagit fram jämförelser och olika beräkningsfunktioner för avgifter och efterlevandeskydd. 2014 lanserade vi också webbplatsen Pensionsguiden.

ProSkandias ordförande Leif Hansson avrundade med att konstatera att ProSkandia och KF båda jobbar för samma sak med försäkringstagarnas bästa i fokus. -Vi är båda intresserade av bättre transparens och bättre jämförelser, avrundade Leif Hansson och tackade för ett intressant anförande.

Här kan du läsa mer om Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Arkiverad under: Medlemsinformation, Nyheter

» Bli medlem «

ProSkandia ska i för medlemmarna viktiga frågor söka påverka fullmäktige, styrelse, bolagsstämma och ledning så att ägarnas, det vill säga försäkringstagarnas och de försäkrades, intressen på ett lämpligt, långsiktigt och hållbart sätt tillvaratas.
Anmäl dig här

Primärt sidofält

Sektioner

Medlemsinfo
Fullmäktige
Omvärlden
Idéer för livet

ProSkandia PLAY

Ta del av videon från vårt medlemsmöte den 8 februari, "Fokus fastigheter". Cirka 140 deltagare kopplade upp sig till vårt digitala medlemsmöte för att lyssna till bl.a. Åke Pettersson, VD för Skandia Fastigheter.
Se filmen här »

» Bli medlem «

Bli medlem

Följ oss

  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Footer

Nyheter

30 miljarder till kunderna 2022

Sverige förlorade 71 miljarder på lågtidssjukskrivningar

Medlemsinfo

Dags rösta i fullmäktigevalet!

Så betalar du medlemsavgiften

Evenemang

08 feb
Medlemsmöte 8 februari 2023 med temat: Energikris!
8 feb 23
Stockholm

Fullmäktige

Dags rösta i fullmäktigevalet!

Stärkt ägarstyrning i Skandia

Krönikor

Harry Wide: Principer och teknik för Skandias återbäringstilldelning

Kontakt


Ägarföreningen ProSkandia
Box 3398
103 68 Stockholm
 
via epost »

© 2023 ProSkandia · Producerad av Xponent Webbyrå · Powered by Genesis & WordPress · Integritetspolicy · Cookies · Logga in