Den 7 april svarade Kajsa Nordborg, ansvarig för kundinflytande på Skandia, på några av de frågor som ProSkandia skickat över till Skandia med anledning av fackets kritik mot neddragningarna i bland annat Sundsvall. ProSkandia har skrivit om detta i tidigare artiklar här och här.
”Skandias uppdrag är att hålla bolaget livskraftigt för att trygga våra kunders sparande och pensioner.
Nedan har du svar på de mest centrala frågorna om Skandias förändringsresa.
1. Varför har Skandia beslutat etablera verksamhet i Vilnius?
Skandias uppdrag är att hålla vårt bolag livskraftigt för att trygga våra kunders sparande och pensioner. För att fullgöra det uppdraget måste vi möta den förändring som nu sker på marknaden. Ändrade skatteavdrag, prispress, ökad digitalisering, krav på ökad transparens och lägre avgifter ställer högre krav. Precis som andra bolag som är konkurrensutsatta måste vi hitta rätt sätt för att effektivisera oss för att kunna vara konkurrenskraftiga även på sikt i den globala värld vi lever i. Ett centralt bidrag till kostandseffektivitet är att komplettera vår svenska verksamhet med en verksamhet i Vilnius.
2. I vilken utsträckning måste Skandia spara kostnader och varför?
Målet är att effektivisera Skandia med 30 procent och sänka kostnadsbasen med 600 miljoner, något som vi gick ut med redan för ett år sedan. För att vara konkurrenskraftiga om några år måste vi agera nu – och det med kraftfulla åtgärder. Genom att göra en utlandsetablering beräknar vi att kunna minska kostnader, samtidigt som vi kan låta den svenska verksamheten fokusera på att skapa värde, möta våra kunders behov och skapa förutsättningar för ökad lönsamhet. Vi verkar i en värld där våra konkurrenter redan är etablerade i andra länder för ökad effektivitet.
3. Hur påverkar beslutet mig som kund att Skandia startar verksamhet i Vilnius?
Vi flyttar nu administrativa delar av Skandias verksamhet som inte har kundkontakt, så påverkan ur kundperspektiv finns i dagsläget inte. Däremot drar våra kunder på sikt fördel av etableringen tack vare sänkta administrativa kostnader.
4. Har ni vägt in kundernas åsikter i beslutet att etablera er i Vilnius?
Att se till kundernas bästa har varit i centrum för det här arbetet. Vi har ett viktigt uppdrag och förtroende att förvalta – att skapa värde åt våra ägare som tillika är kunder, och det är vår bedömning är att detta är rätt steg för Skandia. Rent formellt har beslutet fattats av Skandias styrelse. Styrelsen har i sin tur utsetts av Skandias fullmäktige, som valts av Skandias kunder. Fullmäktige har löpande fått information om arbetet med utlandsetableringen.
5. Beskriv era planer för Vilnius-etableringen?
Målbilden är att cirka 70 tjänster ska finnas i Vilnius första kvartalet 2016. Uppbyggnaden av verksamheten i Vilnius kommer att ske i tre faser fram till 2018, där vi utvärderar varje fas innan vi går vidare.
6. Fanns det andra alternativ till en utlandsetablering?
Detta initiativ är ett av flera för att nå våra besparingsmål. Att effektivisera på hemmaplan tar oss en bit mot mål, och det är ett arbete som pågår, när det gäller den effektivitet vi vill uppnå, men det räcker inte och går inte tillräckligt snabbt.
7. Skandia har gått ut med att 50-70 tjänster berörs i närtid, kommer det verkligen göra skillnad i ett så stort bolag som Skandia?
Besparingarna vi uppnår genom att etablera oss i Vilnius är omfattande, och när vårt kontor där är fullt utbyggt kommer det göra skillnad för hur vi ska nå vårt kostnadsbesparingsmål.
8. Varför landade ni just i en etablering i Vilnius?
Att vi valde Vilnius som etableringsort baserades på en omfattande och detaljerad analys av ett stort antal möjliga orter där Vilnius kom ut som mest lämplig. Bland annat är Vilnius passande på grund av närheten till Sverige, en väl etablerad arbetsmarknad för andra banker och försäkringsbolag samt att det finns kompetens, bra språkkunskaper och att många kan svenska.
9. Finns det inte stora risker med att etablera sig i utlandet?
Självklart finns det risker med nyetableringar. Skandia bedömer att vi kommer att kunna hantera riskerna och att fördelarna därmed överväger.
10. Skandia har under många år varit ett samhällsengagerat bolag, hur går det ihop med utlandsetablering?
Om vi är konkurrenskraftiga på sikt kan vi fortsatt ta ansvar i samhället genom att trygga pensioner och sparande, samtidigt som vi kan vara engagerade i samhällsfrågor, till exempel förebyggande av utanförskap. Ur vårt perspektiv finns ingen motsättning mellan effektivisering och samhällsansvar, utan båda bidrar till det överordnade målet om att maximera värdeskapandet för våra ägare.
11. Hur ser arbetsvillkoren ut i Vilnius?
Vi säkerställer att vår verksamhet i Vilnius följer samma värderingar som andra arbetsplatser inom Skandia. Lönenivån är självklart lägre, liksom levnadsomkostnaderna. Sammantaget har vi goda förutsättningar att skapa en stabil och utvecklande arbetsplats för våra kollegor i Litauen.