”Vi måste ställa oss frågan varför vi har en bankverksamhet.”
Den nästan provocerande frågan tog Skandias ordförande Hans-Erik Andersson upp när han talade på ProSkandias fördjupningsseminarium tisdag 17 februari. Svaret – att banken ska stödja Skandiakoncernen sparverksamhet – vittnar om att tiden med Skandiabanken som klassisk svensk fullsortimentsbank är förbi.
Över 200 medlemmar var anmälda och Skandiasalen fullsatt. Huvudtemat för träffen var också Skandiabanken som presenterades av Skandias bankchef Öyvind Thomassen. Därtill talade Kristina Hagström, ansvarig för Skandias uppmärksammade och framgångsrika hälsoarbete samt Lena Hök, Skandias hållbarhetschef. (Läs mer i artikeln Hälsa lönsamt tema på fördjupningsseminariet.)
ProSkandias ordförande Leif Hansson började mötet med att berätta om den positiva medlemsutvecklingen, som ligger nära 10 000. Därtill uppmanades medlemmarna att rösta i fullmäktigevalet senast den 10 mars.
Hans-Erik Andersson berättade hur han såg på sin nya roll som ordförande i Skandia. Hans-Erik Andersson var vd för Skandia i samband med Old Mutuals fientliga bud och kunde då på nära håll se hur illa förberedd Old Mutual var som ägare av aktierna i ett svenskt ömsesidigt livbolag. Old Mutual ville aldrig satsa på banken och livbolaget dränerades på utvecklingskraft. Hans-Erik Andersson berömde Bengt Åke Fagerman, som i höstas lämnade över som vd till Frans Lindelöw. Den senare har bred erfarenhet från bank- och finansmarknaden.
-Det är viktigt att Skandia vågar bli mer fokuserat på kärnverksamheten, sparande. Vi ska göra saker enklare där ”less is more” och vi ska göra det vi är bäst på – att leverera sparande med trygghet. Det är den röda tråden som vi talat alldeles för lite om, sade Hans-Erik Andersson.
För att stärka Skandia som sparbolag framöver ska Skandia arbeta mer effektivt. Hans-Erik Andersson pekade på att Skandia dras med stora kostnader för gamla inflexibla IT-system. Förra året påbörjades arbetet med att lägga ut en del av Skandias backoffice funktioner till Vilnius. Nyligen anställdes en ny IT-chef, Johan Clausén, med IT-bakgrund från datakonsulten KnowIT, med bland annat erfarenhet av att samarbeta med externa leverantörer av IT-tjänster. Tempot i arbetet med att lägga ut verksamheter på externa leverantörer, men även att hitta nya former för samarbeten, kommer att höjas. Dessutom blir det än mer fokus på digitalisering som ska förbättra Skandias förmåga till digital försäljning och digital rådgivning till kunderna.
En frågeställning som Hans-Erik Andersson resonerade runt var: Varför har vi bankverksamhet inom Skandia? Svaret blev: -Strategisk. Min uppfattning är att banken är en god inkörsport till övriga produkter. Banktjänster är frekventa med mycket kontakter med kunderna till skillnad från försäkringstjänsterna. Bank är inte målet i sig utan ett medel i att bredda kontaktytan mot kunderna.
Hans-Erik Andersson poängterade också vikten av att Skandia har en öppenhet mot både kunder och ägare, d.v.s. livspararna. Här spelar ett gott samspel och en bra dialog mellan fullmäktige, styrelse och ledning in. Ett viktigt verktyg för det är ägarinstruktionen som fullmäktige tar fram. Den revideras nu för att bli ännu tydligare.
Öyvind Thomassen, Skandias bankchef, tog därefter vid och utvecklade ytterligare tänket hur bankverksamheten bidrar till Skandias strategi. Banken kommer spela en central roll i Skandias digitala förflyttning med fokus på enkelhet, värdeskapande och innovation. Det ska stärka Skandias varumärke och attraktionskraft.
-Banken är ett medel för att stärka kundrelationen. Genom att bygga relation kommer vi åt sparandet”, sade Öyvind Thomassen och pekade i likhet med ordförande på att banken kommer förändras framöver. Trots en god tillväxt de senaste åren så har banken svårt att gå med vinst. Skälet är att Skandiabanken erbjuder samma tjänster som övriga banker. Expansionen mot bolån har varit rätt tänkt, eftersom det drivit volym. Men lönsamheten har uteblivit. Med samma marginal på bolån som 2012 så hade Skandiabankens resultat legat på 300 miljoner kronor idag, istället för en mindre förlust. Universalbankerna har stora volymer och skalfördelar som Skandiabanken saknar. Samtidigt har nya aktörer påverkat bolånemarknaden där förmedlare tar en större roll av distributionen exempelvis BättreBolån, MittBolån, och Lånbyte.
-Det kommer inte gå att vara en liten nischspelare framöver. Vi har en lönsamhetsutmaning som följd av låga volymer och en för hög kostnadsbas. Därför ska vi istället fundera på samarbeten med andra aktörer, förenkla vårt produktutbud och satsa mer mot sparande, sade Öyvind Thomassen. Målsättningen är att banken ska nå en avkastning på eget kapital på 7,5 procent för 2019. Med ett eget kapital på 4 miljarder kronor betyder det 300 mkr efter skatt. Vägen ditt kommer gå både via fortsatt tillväxt, målet är att växa balansomslutning till drygt 80 mdr år 2020.
Klart är att det händer mycket på bankområdet, där digitaliseringen helt förändrat relationen till kunden. Öyvind Thomassen beskrev sig själv som helt digitaliserad. Alla bankärenden görs via den egna mobilen.
-Skandia ska äga sin kundrelation men mycket annat kan vi utveckla i samarbete med andra småbanker. gör vi det kan vi få ner kostnaden för den digitala utvecklingen ordentligt, sade Öyvind Thomassen.