Skandias nye vd Frans Lindelöw vill se ett enhetligt Skandia med hög profil på hållbarhet, en gemensam hemsida, enkla produkter och tydligt fokus på värdet av ömsesidighet. Beskedet gavs på ProSkandias årsstämma där Lindelöw för första gången mötte ProSkandias medlemmar.
”Vi ska bli bättre på att kommersialisera fördelarna med livbolaget och livsparande. Idag är trovärdigheten hög kring att vi har den moraliska kompassen på plats, och sedan ska vi ha avkastning också”, sa Frans Lindelöw. Totalt hade 130 medlemmar anmält sig till stämman den 6 april på Skandias huvudkontor på Lindhagensgatan i Stockholm. Nu planerar Skandia att få många ägare till den egna årsstämman den 11 maj.
Frans Lindelöw saknar försäkringsbakgrund men har gedigen erfarenhet från olika chefspositioner på finansmarknaden. Han har arbetat på den brittiska banken HSBC, varit ansvarig för Nordea markets och Sverige och senast det sammanslagna Carnegie och HQ.
Att ge sig in i försäkringsbranschen blir till att lära sig mycket nytt när det rör regelverk. På stämman valde dock Lindelöw att tala sig varm för ömsesidighet som bolagsform och hur Skandia ska få ihop sin affär bättre.
”Ömsesidighet som bolagsform är intressant. Det kommer tillbaka. Det passar så bra i den moderna delningsekonomin där kunder går ihop i ett kollektiv och delar på ekonomin. Uber och Skandia bygger i grunden på samma idé”, sa Frans Lindelöw. För Skandia handlar gemensamma värden det framförallt om att spara tillsammans, över generationer.
”Skandia arbetar i en förtroendebransch och då är det extra viktigt att vi står upp för värderingar som alla våra kunder står för. Egentligen är 95 procent av svenskarna betjänta av att spara i Skandia Liv.”
För att bygga för framtiden och också nå ut bättre till nya kunder vill Frans Lindelöw förenkla. Mycket av detta arbete är redan på gång, men det är tydligt att tempot nu växlas upp.
- Det ska bli en gemensam hemsida för Skandia och Skandiabanken och den ska heta Skandia. Framöver kommer budskapet vara att Skandia är ett bolag som erbjuder bankprodukter.
- Processer och IT ska utvecklas vidare. Skandia har fortfarande 360-380 olika IT-system som gör det svårt att hantera kunderna effektivt. Det finns fortfarande system på Skandia från 1972, som bygger på coboltprogrammering…
- Hållbarhet ska genomsyra alla processer. För Skandia handlar det om att hantera klimat, att ha en moralisk kompass och social hållbarhet. Bland annat kommer Skandia arbeta tydligare i riktning mot en integrerad rapportering av resultatet. Det gör det lättare för ägare och omvärlden att följa Skandias värdeskapande, och något som ProSkandia uppvaktat Skandia i vid ett antal tillfällen. Nu berättade Frans Lindelöw att frågan ligger på styrelsens bord.
- Produkterbjudande är för spretigt idag. Det handlar om att förenkla och välja bort produkter som egentligen inte erbjuder något verkligt mervärde.
Dessutom lovade Frans Lindelöw att ska Skandia synas mer i samhällsdebatten framöver.
”Det svenska näringslivet har generellt backat undan från samhällsdebatten. Skandia ska synas där Skandia har trovärdighet och det är till gagn för Skandia. Hit hör områden som hälsa och infrastruktur”, sa Frans Lindelöw.
Publiken uppskattade nye vdns tal om ömsesidighet som framtidens sparform. Samtidigt kom det frågor på varför det är så okänt i Sverige, när det finns mycket av ömsesidighet i bland annat USA. Det kunde inte Lindelöw svara på, men fick hjälp av ProSkandias styrelseledamot Sophie Nachemson-Ekwall.
”Det handlar mycket om inställningen från det svenska samhället. I USA har man alltid gillat mångfald och mångfald av ägarmodeller stöttas. I USA finns både ömsesidighet och personalägda kooperativ. Men en förändring är på gång i Sverige, delvis som en följd av behovet av mer av långsiktighet och vinstdebatten i offentlig sektor”, sa Sophie Nachemson-Ekwall.