Det blev fullt pådrag i Almedalen för Skandia och alla övriga arrangörer av spännande paneler och debatter. Flera ledamöter till Skandias fullmäktige var på plats såväl som flera ledamöter i ProSkandias styrelse. När Skandia hade sitt stora seminarium om företagens värdeskapande med fokus på sociala frågor, dvs i samklang med samhället och anställda, var tre representanter för ProSkandia i publiken: Sophie Nachemson-Ekwall, även ledamot i fullmäktige, Birgitta Edberg och Sverker Lundkvist, även ledamot i styrelsen.
På scenen fanns Skandias vd Frans Lindelöw, Skanskas Johan Karlström, Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnson, Håkan Svedman, country manager, IKEA Retail Sweden samt Marc Pfitzer på FSG, som tillsammans med den kände Harvardekonomen Michael Porter lanserat begreppet Shared Value. I våras kom en fallstudie där Skandias arbete med shared value beskrevs.
Moderator var Johan Hassel, moderator, Global Utmaning. Samarbetet mellan FSG och Skandia kommer nu fortsätta där Frans Lindelöw hoppas kunna ge en tydligare bild av Skandia som ett värdeskapande socialt företag senare i höst.
”Det är otroligt spännande att lära sig mer om hur Skandia nu visar vilka värderingar bolaget styrs av, hur det skapar värde för samhället och kunder och att många svenska företag är påväg i samma riktning”, säger Birgitta Edberg, till vardags vd för Dataföreningen Stockholm, och som annars spenderade större delen av Almedalsveckan med att följa utvecklingen av hur verksamheter hanterar den digitala transformationen. Det är mer en fråga om förändrade beteenden hos kunder och i organisationen, än teknik.
Mer om Skandias debatter i Almedalen finns här.
Och med detta önskar ProSkandia alla en fortsatt bra sommar.