Efter ett år där Skandia placerat sig på prestigefyllda Fortune Magazines ”Change the World List” fortsätter nu arbetet med att ligga i framkant inom hållbarhet. På onsdag 9 november 2016 släpps metodboken Så mäts socialt hållbart värdeskapande, skriven av mig, Lena Hök, tillsammans med hållbarhetsexperten Gordon Hahn och forskaren Erik Jannesson. Syftet med metodboken är att erbjuda företag, kommuner och ideella organisationer ett verktyg för att räkna på effekt av hållbarhetsinsatser. Här har Skandia redan kommit långt och arbetet inom stiftelsen Idéer för livet uppfattas vara ledande på området.
De flesta organisationer i Sverige arbetar dagligen med ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsinsatser. Men vilka insatser ger effekt och hur mäts det? Det saknas i dagsläget konkreta verktyg för att följa upp och mäta resurseffektiviteten i olika hållbarhetsinsatser och det är bakgrunden till metodboken Så mäts socialt hållbart värdeskapande. I både offentliga och privata upphandlingar ställs hållbarhetskrav, men det är inte alltid som dessa följs upp. Genom den metodbok som presenteras i dag kommer hållbarhetsinsatser att bli lättare att följa, mäta och utvärdera och därmed göra mer nytta både inom och utom organisationen.
Vi som är författare har lång erfarenhet av implementering och uppföljning av hållbarhetsinsatser både i Sverige och internationellt. Boken utgår från den så kallade SROI-metodiken (Social Return on Investment) som steg för steg beräknar och utvärderar hur verksamheter skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. I samband med EU:s nya direktiv om obligatorisk hållbarhetsredovisning så har bland annat denna metod blivit allt mer efterfrågad då bolag ska kunna visa sitt hållbara värdeskapande.
Detta är ännu ett sätt för Skandias att hålla en frontposition vad gäller hållbarhet genom den forskning och metodutveckling som stiftelsen idéer för livet gör. Stiftelsens metoder används idag av var tredje svensk kommun och även flera företag efterfrågar stiftelsens verktyg för mäta hållbarhetsinsatser. Genom metodboken kan Skandia sprida kunskap, bygga goda relationer och samtidigt nyttja metodiken i vår verksamhet och rapportering.
Det är detta enträgna arbete som har gjort att Skandia under året utsetts till ett av de företag som bidrar till så kallat shared value som genom sin affärsverksamhet bidrar till kundnytta, affärsnytta och även förändrar världen till lite bättre.
Lena Hök, hållbarhetschef och verksamhetschef stiftelsen Idéer för livet