Pensionsfrågan har under senare tid fått ett allt större utrymme i media och i den allmänna debatten. Kombinationen av lågräntemiljö, ökad livslängd och förändrade regler för den allmänna pensionen gör att det inte längre går att ta för givet att den ekonomiska standarden på ålderdomen ens tillnärmelsevis motsvarar den man haft under sina yrkesverksamma år.
Samtidigt fylls media av skildringar om ohemula avgifter, oseriösa rådgivare, roffarmentalitet och ibland rena svindlerier.
Sammantaget innebär detta att många människor känner en påtaglig oro för framtiden.
På denna marknad spelar en seriös aktör som Skandia en oerhört viktig roll – och en roll som därtill har potential att utvecklas och växa i betydelse.
Jag har sedan ett halvår förtroendet att som ordförande leda arbetet i fullmäktige. Skandia har genom sin ömsesidiga affärsmodell och sitt direktvalda fullmäktige en unik närhet till sina kunder. För att fördelarna med Skandias styrningsmodell skall bli kända för befintliga och potentiella sparare är det viktigt att informationen kring denna når ut. Detta blir en viktig del i den tydligare profilering av Skandia som pensionsbolag som styrelse och ledning nu arbetar med. Jag ser på största allvar på min roll som fullmäktiges ordförande att stötta det arbetet.
Vårt bolag har en väl etablerad och ledande position på marknaden för pensionsförsäkringar och pensionslösningar, inte mist vad gäller den för många utmärkta lösningen som går under den litet tråkiga beteckningen ”traditionell förvaltning”. En stabil finansiell ställning och god kompetens har inneburit att Skandia under lång tid visat utmärkta resultat i sin förvaltning och därmed bidragit till en positiv utveckling för sina sparare.
Kundägandet innebär att det inte finns några intressemotsättningar mellan ägarna och kunderna. Ägarinflytandet utövas vidare av ett fullmäktige med samtliga 21 ledamöter valda direkt av kunderna; en tämligen unik modell, som ytterligare säkerställer att kundernas intresse blir enda ledstjärna för bolagets verksamhet.
Sedan ett halvår är fullmäktige komplett och Skandias nya modell för styrning i full verksamhet. I det läge av oro för pensionen som finns på många håll har Skandia därmed utmärkta möjligheter att vara en trovärdig aktör och ytterligare bygga på sitt förtroendekapital.
Fullmäktiges roll är i denna modell av största betydelse. Fullmäktige utgör bolagsstämma och har därmed det yttersta ansvaret för att bolaget leds på ett ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt genom att se till att det har rätt styrelse och kompetenta revisorer. Fullmäktige har också att ta ställning till styrelsens och ledningens förvaltning och bedöma frågan om ansvarsfrihet, samt fatta andra beslut av stor strategisk betydelse.
Det blir därmed också viktigt för fullmäktige att löpande bedöma styrelsens arbete och förvaltning av bolaget. Ledamöterna får därför löpande information från styrelse och ledning om viktiga frågeställningar som behandlas av dessa organ och om bolagets utveckling. Detta sker dels via rapporter från de periodvisa uppföljningar som fullmäktiges presidium har med styrelseordförande och VD, dels i samband med att fullmäktige träffas vid ett antal tillfällen per år och får möjlighet att ta del av rapporter från styrelsen och ledningen om deras arbete och om bolagets utveckling och att ställa frågor och lämna synpunkter.
Fullmäktige har beslutat om en ägarinstruktion som klargör de värderingar och övergripande principer som ska vara vägledande för bolagets verksamhet och som styrelsen och ledningen har att följa. Här regleras frågor om information och beslut. Därtill definieras den värdegrund som bolaget skall följa. Här står långsiktighet, kundnytta, öppenhet och hållbarhet i fokus. Instruktionen fokuserar också på principer för verksamheten vad gäller kollektivt risktagande, fördelning av resultat och kostnader mellan generationer och grupper, principer för risktagande i verksamheten, affärsmål, kostnadseffektivitet m.m.
Av stor betydelse för modellens framtida legitimitet och styrka är att kunderna aktivt deltar i processen att nominera och välja sina företrädare. Detta kräver ytterligare insatser från Skandia för att sprida kunskaperna om och intresset för Skandia och de fördelar som dess styrningsmodell ger. Valdeltagandet har visserligen ökat successivt under de år processen varit igång, med det är ännu bara drygt en procent av de röstberättigade som utnyttjar sin rösträtt.
I ProSkandia har bolaget en aktiv, intresserad och drivande ”supporterklubb” som på ett utmärkt sätt arbetar för att belysa pensionsfrågor och öka intresset för Skandias utveckling. Medlemmarnas stora engagemang för bolaget och dess utveckling har varit och är av största betydelse!
För egen ser jag med spänning fram emot en fortsatt positiv utveckling för Skandia!
Bo Källstrand
Ordförande i Skandias fullmäktige
Vill du också skriva en krönika? Utrymmet är öppet för alla medlemmar och ska handla om någon frågeställning som intresserar oss alla. Kontakta i så fall Sophie Nachemson-Ekwall. snachekw@gmail.com