I samband med Skandias årsstämma den 4 maj levererade ProSkandias ordförande några förslag på förbättring av Skandias strategiska kommunikation till oss ägare. Anförandet utgick från Skandias årsredovisning och hållbarhetsredovisning. Här kommer brevet i sin helhet:
Till: Skandias Styrelse och vd
Kopia: Skandias Fullmäktige
Stockholm 4 maj 2017
Reflektioner Skandias årsredovisning och hållbarhetsredovisning 2016:
ProSkandia har läst Skandias årsredovisning och hållbarhetsrapportering för 2016.
Vi upplever tydligt att Skandias ambition på hållbarhetsområdet successivt höjts och gläds över att Skandia för detta arbete belönats med flera priser. Skandias årsredovisning och hållbarhetsredovisning för 2016 hålls samman betydligt bättre än tidigare, med gemensamt innehåll, kommentarer från ordförande och vd såväl som nyckeltal. Layout håller hög kvalitet, det gäller även merparten av diagrammen. Speciellt välkomnar vi att Skandias ordförande, vd såväl som chefen för kapitalförvaltningen vill delta i den publika debatten kring pensionssparande och möjligheten att investera i infrastruktur.
Vi borde ha all anledning att känna oss trygga, speciellt som avkastningen är på fortsatt stabil och hög nivå. Ändå är vi oroade. Som ägare och representant för 10 000 livsparare måste vi kunna utvärdera Skandias verksamhet för att med trygghet kunna välja representanter till fullmäktige. Årsredovisningen är ett viktigt verktyg för det. Vi vill bl.a. peka på att Skandia åtagit sig att följa koden och att kodens primära målgrupp är ägarna.
Nedan tar vi upp några områden som många är bra, men också kan göras bättre:
- Årsredovisningens tonfall liksom kommentaren från ordförande och vd bör tydligare adressera de 1,2 miljoner kunderna i dess egenskap av ägare. Vi vill också uppmärksamma att Skandias hemsida saknar lättillgänglig kommunikation till ägarna. Det bör finnas en egen ”ägarvinjett” på första sidan (”Ägardialog/Till våra ägare”/Ägarstyrning). Utformad på rätt sätt kan då delar av materialet i årsredovisningen användas på hemsidan, som en del i Skandias bredare ägarkommunikation.
- Det saknas en tydlig beskrivning av Skandias strategiska utveckling, framtida affärsplan, ekonomiska mål och arbete med kostnader. Skandia AB eller Skandiabanken nämns knappt. Det saknas en omvärldsanalys. Det står i Skandias ägarinstruktion att Skandias kunder och fullmäktige ska kunna utvärdera Skandias verksamhet. Se bilaga till denna skrivelse.
- Skandia redovisar viktiga nyckeltal på flera ställen (ex. förvaltningskostnadsprocent, kapitalförvaltningskostnadsprocent, nöjda kunder, avkastning). Men det saknas (a) jämförelser flera år bakåt i tiden och mot branschen (c) mål liksom (d) hur målet ska uppnå Det saknas också nyckeltal som rörelsedriftskostnadsprocent, nettokundkassaflöde och värdet på nytecknad affär.
- Skandia behöver attrahera nya kunder för att fortsätta utvecklas. Men om kundaffären står knappt något alls. Vilka segment fokuserar Skandia på? Vilka är konkurrenterna?
- Skandia bedriver ett ambitiöst och, med all rätt prisbelönt, hållbarhetsarbete. Men det måste kopplas ihop med Skandias strategiska mål och hur det bidrar till avkastning på kapitalet för att både kunna utvärderas och vara trovärdigt. Det görs inte idag på ett begripligt sätt.
- Riskavsnittet i årsredovisningen (s. 92–100) är välskrivet och lättläst. Det borde få en mer framträdande plats!
- Den viktiga generationsmodellen beskrivs bara i ett kort stycke.
- Skandia skriver mycket om hälsa och hälsoförsäkring. Men verksamheten är relativt sett inte stor. Dess strategiska betydelse för Skandias ägare måste därför beskrivas tydligare med bl.a. målsättningar.
- Skandias kontakt med kunderna som ägare sorterar organisatoriskt under ”hållbarhet”. Skandias kund/ägar-kommunikation bör även hanteras som en affärsstrategisk fråga gemensamt av finansavdelningen och kommunikation. Vi tror att ett tydligare samspel mellan dessa avdelningar också kommer att underlätta den fortsatta integrationen av Skandias värdeskapande för ägarna och hållbarhetsarbetet i stort. ProSkandia har länge efterfrågat en ägarkontakt med uppgift att hantera ägarfrågor av strategisk och finansiell natur. Vi tror att Skandia är moget att ta det steget nu.
Vi avslutar med några ord om att Skandias bolagsstämman den 4 april var mycket väl genomförd. Vd Frans Lindelöws korta och livfulla anförande innehöll både tydliga jämförelsemått och en beskrivning av den strategiska inriktningen. Det visar att Skandia kan, även om det just på årsstämman bara deltog ett hundratal av Skandias 1.4 miljoner ägare. Vi ser därför framemot fortsatta förbättringar av Skandias strategiska kommunikation till oss i vår roll som ägare. ProSkandia finns förstås alltid tillgänglig både för frågor och dialog.
Vänligen
Leif Hansson och Sophie Nachemson-Ekwall
medlemmar i fullmäktige; ordförande respektive vice ordförande ProSkandia
leif.reinhold@telia.com; snachekw@gmail.com
Bilaga: Skandias Ägarinstruktionen
Bilaga/ Utdrag ur fullmäktiges Ägarinstruktion till styrelsen:[1]
I Ägarinstruktionen står följande:
- Styrelsen ska se till att det sker en tydlig redovisning av koncernens strategi och arbete för ett hållbart företagande. Strategin och arbetet för hållbart företagande ska löpande utvärderas både jämfört med tidigare perioder och med prestationer hos andra finansiella aktörer.
- Årsredovisningen ska, jämförd med redovisningarna i likartade företag, hålla en hög standard med bl.a. en väl utvecklad redogörelse om risker och riskhantering.
- Skandias generationsmodell där försäkringskollektiven och generationerna tar risk för varandra ger goda förutsättningar för att skapa en uthålligt god avkastning men ställer krav på en genomtänkt och rättvis fördelning av kapital, kostnader och intäkter mellan olika försäkringar och försäkringskollektiv. Det är viktigt att de centrala delarna i fördelningstekniken så långt möjligt redovisas tydligt för kunderna.
- Styrelsen ska följa upp och redovisa hur koncernen utvecklas utifrån en rad nyckelindikatorer. Dessa mått ska bl.a.
- a) vara begripliga, relevanta, rimligt konsistenta och medge en utvärdering,
- b) göra det möjligt att jämföra de egna prestationerna mot konkurrenternas,
- c) ta sikte på lönsamheten och effektiviteten i koncernen
- Där det saknas relevanta mått ska Skandia verka för att det tas fram branschgemensamma mått för att sätta mål och att utvärdera verksamheten.
[1] Hela instruktionen finns att läsa på https://www.skandia.se/globalassets/pdf/om-skandia/agarinstruktion2016.pdf