Sammanfattning av noteringar från möte med styrelsen för ProSkandia onsdagen den 26 april 2017 i Skandias lokaler på Lindhagensgatan 86, kl. 16.00 – 18.30.
Närvarande från styrelsen: Leif Hansson, Sophie Nachemson-Ekwall, Eva Serenhov, Hans G. Svensson och Harry Wide.
Frånvarande: Marie-Louise Cederström, Birgitta Edberg och Björn Wolrath
Mötet inleddes med att Skandias marknadschef Stina Liljekvist redogjorde för Skandias nya innehållsdrivna (native advertising) marknadsföringsinriktning. Det var både inspirerande föredragning och ett budskap som uppfattades ligga rätt i tiden.
- Medlemsutveckling/ekonomi. Betalningsläget den 25 april: 9 463 har betalat. Ekonomin är stark med en kassa på cirka 2,1 miljoner kronor. När det gäller nyregistrerade medlemmar finns det anledning att se lite optimistiskt på utvecklingen. Enligt Vivi-Anne är den nya foldern effektivare.
- Skandias röstningsenkät. Eva redogjorde för resultatet av Skandias egen enkät till kunderna avseende valdeltagandet. 10 961kunder tillfrågades. 4 056 av dessa hade röstat (40 %).
- Rapport från möten med Skandia. Vi har haft ett möte med Skandias kund- och marknadsavdelning vars syfte var att utveckla samarbetet på ett sätt som gynnar båda parter – för ProSkandia att synas mer i Skandias kundkommunikation och för Skandia att öka kontaktytan mot intresserade kundgrupper. Deltagare från ProSkandia var Hans G., Eva Serenhov och Leif H. Det andra mötet handlade om att kommentera Skandias årsredovisning och hållbarhetsrapport. Deltagare från ProSkandia: Sophie, Hans G och Leif H. Bra diskussion med K. Nordborg och Lena Hök.
- Eva visade vår nya logo för medlemsbrev och inbjudningar av olika slag. Premiär i samband med medlemsbrevet i början på juni. Lobbygruppen – Harry har påbörjat en krönika med syfte att klargöra orsaker till skillnader i avkastning mellan t.ex. Skandia och AP-fonderna samt en förklaring till sänkning av garantier för nya premier i den traditionella affären. Inget nytt från myndighetshåll att reagera på. Väntar på IDD.
- Skandias bolagsstämma den 4 maj. Sophie hade fångat ett antal punkter att ta upp på bolagsstämman, varav vi sedan inriktade oss på fyra punkter – vikten av att framhålla kundernas egenskap som ägare, saknade nyckeltal, integration hållbarhet och kapitalavkastning. Detta kommer ordförande Leif att framföra vid stämman.