Här följer det brev som ProSkandia skickat till fullmäktige, styrelsen och ledningen i Skandia
Stockholm 8 maj 2019
Reflektioner rörande Skandias års- och hållbarhetsredovisning 2018, solvens- och verksamhetsrapport samt kommunikation på webben
Till: Skandias styrelse och ledning, med kopia till fullmäktige
ProSkandia brukar noga läsa Skandias årskommunikation till oss ägare men också intresserat följa vad som är relevant för Skandia i det omgivande samhället. Det är viktigt för Skandias 1,2 miljoner ägare.
Återrapporteringen av verksamhetsåret 2018 är förstås positiv läsning. Det går bra för Skandia och vi kan vara stolta. Vi är belåtna över fokuseringen på kärnverksamheten – livsparande och hälsoförsäkringar – som nu förstärkts med ledord som förenkling och förtydligande. Vi sätter stort värde i att Skandia tagit en framträdande position i samhällsdebatten kring pensioner, privat pensionssparande, avdragsrätt för hälsoförsäkringar såväl som arbetet med utanförskap och mätning av sociala insatsers samhällsvärde som bedrivs inom Idéer för Livet. Det är viktiga frågor för ProSkandias medlemmar.
Vi ser med stor tillförsikt på hur kapitalförvaltningens arbete med hållbara och ansvarfulla investeringar utvecklas. Vi välkomnar att Skandia nu även ökar inslaget av miljömässig och social hållbarhet i obligationsportföljen. På hemmamarknaden Sverige borde Skandia kunna ta en tätposition, med tanke på vår historik kring hälsa och stiftelsen Idéer för livet.
Vi vill speciellt framföra vårt gillande till Skandias övergripande mål, så som det formuleras på sid 33 ”Erbjuda branschens modernaste och mest transparenta kundinflytande för att skapa en växande bas av lojala och engagerade kunder. Bygga vidare på erbjudande som utgår från kundens behov och som visar att vi står på kundens sida.” App, gillasidor, klagomålsstatistik och kundutvärderingar bådar gott. Men glöm inte bort att en stor del av dessa kunder också har en ägarroll, och det kräver kunskap, information och utbildning så att de på ett kvalificerat sätt kunna utöva sitt ägarinflytande och föreslå kandidater till fullmäktige. Här finns fortfarande förbättringspotential, där ProSkandia kan bistå. En början är att informera om årsstämman direkt på hemsidan, och inte först efter tre klick. Kanske kan fullmäktiges ledamöter hjälpa till här?
Det finns mer saker som det finns anledning att reflektera kring. Vi tar upp några punkter:
- Det är bra att Skandia nu gör en sammanlagd års- och hållbarhetsredovisning. Men faktiskt känns den lite tunnare än tidigare där mycket av den information som tidigare var med återfinns på hemsidan (ex. koldioxidavtryck och GRI Index). Det är i och för sig en förståelig utveckling men kräver att materialet presenteras på sådant sätt att det ändå blir lätt tillgängligt. Så är inte riktigt fallet idag.
- Fullmäktige har tagit fram en Ägarinstruktion. Den innehåller affärsmål för verksamheten.[1]De berörs knappt alls. För ett företag med ambition att ha en kommunikation som ligger i framkant borde vi kunna förvänta oss en redovisning av tydliga mål både på lång och kort sikt, redovisning av utfall och även analyser. Därtill saknas bransch, omvärldsbevakning och konkurrentbeskrivning.
- I Ägarinstruktionen står att styrelsen ska säkerställa att dotterbolagen skapar en värdetillväxt sedd i relation till andra placeringstillgångar och att de bidrar till det strategiska värdet för Skandia. Även här saknas information. Det borde diskuteras mer hur Skandia arbetar för att få nya kunder liksom effektiviserar sin kundrelation. Hit hör digitaliseringen och AI och dess effekter, som är en stor fråga för Skandia och hela finans- och pensionsbranschen.
- Skandia berättar om bankens framgångar med att sälja bolån till tjänstepensionskunderna. Det vore spännande att få veta om Skandia har fler planer på hur Skandias kunder kan känna sig som tydliga ägare, exempelvis genom att erbjuda seniorboenden osv. Borde inte Skandias hälsoförsäkring bli till ett naturligt tillval för både privatkunder och pensionärer?
- I solvens- och verksamhetsrapporten står att Skandia 2016 ändrade beräkningsmetod för kundbeteenderisk (annullationsrisk), och att finansinspektionen kan komma att ha synpunkter på det. Det framgår inte vilken betydelse detta kan ha.
Vänligen
Hans G Svensson och Sophie Nachemson-Ekwall
ordförande respektive vice ordförande ProSkandia
[1]Det står (s.6) ”För att Skandias kunder och fullmäktige ska kunna följa upp hur koncernen utvecklas på kort och lång sikt ska styrelsen redovisa hur koncernen utvecklas utifrån en rad nyckelindikatorer. Dessa mått ska bl.a. (a)vara begripliga, relevanta, konsistenta och medge en utvärdering, (b)göra det möjligt att jämföra de egna prestationerna mot konkurrenternas, (c)ta sikte på lönsamheten och effektiviteten i koncernen.