Förutsättningarna för Skandias årsstämma den 8 maj var de absolut bästa, trots glest i raderna. Skandias medarbetare, ledning, styrelse och 1,4 miljoner kunder som är ägare kan stolt konstatera att Skandia under 2018 låg i den absoluta toppen bland de svenska ömsesidiga tjänstepensionsföretagen. Det rör avkastningen på pensionssparandet, kvaliten på produkterna, nysatsningen på bolån som stärkt banken, hårt arbete med digitalisering utan att kostnaderna fått rusa iväg liksom en topplacering i SKI:s mätning av kundnöjdhet och utsedd till Årets livbolag av Söderberg& Partner.
Vd Frans Lindelöw inramade sitt vd-anförande med orden ”Vi är det ledande pensionsbolaget idag”, sedan lyfte han fram de tre nya ledorden: förenkla, förtydliga och fokusera.
Lindelöw framhöll också att Skandia kommer forsätta att vara aktiv i samhällsdebatten. Det rör bla arbetet med att förmå politikerna att införa avdragsrätt för långsiktigt sparande.
Skandias ordförande Hans-Erik Andersson samanfattade nuläget med ett varmt tack till vd ”Det är en sann fröjd att jobba med Frans”.
ProSkandias nye ordförande Hans G Svensson debuterade som talare på stämman. Bla innehöll det en uppmaning att bjuda in ägarna mer till dialog och engagemang. Att stämman var glest besökt tyder på att det finns en hel del att göra på det här området.
ProSkandias tal återges nedan i sin helhet:
”Fru mötesordförande, bästa Ägarföreningen. ProSkandia brukar noga läsa Skandias årskommunikation till oss ägare men också intresserat följa vad som är relevant för Skandia i det omgivande samhället. Det är viktigt för Skandias 1,4 miljoner
Återrapporteringen av verksamhetsåret 2018 är förstås en positiv läsning. Det går bra för Skandia och vi kan alla vara stolta. Vi är belåtna över fokuseringen på kärnverksamheten – livsparande och hälsoförsäkringar – som nu förstärkts med ledord som förenkling och förtydligande. Vi sätter stort värde i att Skandia tagit en framträdande position i samhällsdebatten kring pensioner, privat pensionssparande, hälsoförsäkringar såväl som arbetet med utanförskap och mätning av sociala insatsers samhällsvärde som bedrivs inom Idéer för Livet. De är alla viktiga frågor för ProSkandias medlemmar.
Vi ser med stor tillförsikt på hur kapitalförvaltningens arbete med hållbara och ansvarfulla investeringar utvecklas. Vi välkomnar att Skandia nu även ökar inslaget av miljömässig och social hållbarhet i obligationsportföljen. På hemmamarknaden Sverige borde Skandia kunna ta en tätposition, med tanke på vår historik kring hälsa och stiftelsen Idéer för livet.
Vi vill speciellt framföra vårt gillande till Skandias övergripande mål, så som det formuleras på sid 33 ”Erbjuda branschens modernaste och mest transparenta kundinflytande för att skapa en växande bas av lojala och engagerade kunder. Bygga vidare på erbjudande som utgår från kundens behov och som visar att vi står på kundens sida.”
App, gillasidor, klagomålsstatistik och kundutvärderingar bådar gott. Men glöm inte bort att en stor del av dessa kunder också har en ägarroll, och det kräver kunskap, information och utbildning så att de på ett kvalificerat sätt kan utöva sitt ägarinflytande och föreslå kandidater till fullmäktige. Här finns fortfarande en förbättringspotential, där vi i ProSkandia kan bistå om så önskas. En början kan vara att informera om denna stämma direkt på hemsidan, och inte först efter tre klick. Då hade nog fler ägare kommit till stämman.
Nöjda ägare och kunder förutsätter också nöjda medarbetare som trivs och mår bra på sin arbetsplats. Det är bra att engagerade och kunniga medarbetare är ett prioriterat koncernmål. Men Frans, när får vi åter se Skandia på listan över de mest attraktiva arbetsgivarna i finanssektorn? Här finns mer att göra.
Det finns mer saker som det finns anledning att reflektera kring. Vi kommer i vanlig ordning att inkomma till styrelse och ledning med skriftliga kommentarer.
Det är bra att Skandia nu gör en sammanlagd års-och hållbarhetsredovisning. Men det blir svåröverskådligt när till exempel viktiga nyckeltal som koloxidavtryck och GRI nu bara finns på hemsidan. Då haltar helheten.
Skandia har en unik historia med stort samhällsengagemang, nytänkande och innovativa lösningar och produkter, en kapitalförsäkring i världsklass. Ta väl vara på detta arv med stolthet.
Avslutningsvis, Skandia har 1,4 miljoner kunder/ ägare, Ägarföreningen PRO Skandia har ca 10 000 medlemmar. Här har vi en stor utmaning framför oss att öka medlemsantalet. Frans, kan vi påräkna Skandias stöd och hjälp i detta arbete?
På stämman avtackades Deloittes revisor Svante Forsberg,
som valde att lyfte fram Skandias speciella förutsättningar med en komplex affärsmodell och distribution, liksom den förändringsresa han fått möjlighet att vara med om. Forsberg valde också att blicka framåt och ge Skandia, och sin efterträdare ett medskick med påminnelsen att alltid tänka på företagets kultur ”Culture beats strategy”.
Efter stämman bjöds det på snittar och bubbel. Hela styrelsen, valberedningen och fullmäktige åt sedan middag i Skandias matsal. Två nya fullmäktigeledamöter gjorse debut Professor i nationalekonomi Magnus Henrekson, även chef för forskningsinstitutet IFN samt Karin Lagersted Woolford, med bakgrund som personaldirektör i bla Ovako Steel.
Läs mer om stämman här.