Tal framfört på Skandias årsstämma
Stockholm 6 maj 2020
Fru mötesordförande, bästa stämmodeltagare.
Tack för möjligheten att på detta sätt förmedla några tankar och kommentarer från Ägarföreningen ProSkandia. Mitt namn är Hans G Svensson och jag är ordförande i föreningen. Vi lever i en oviss och osäker tid och därför är det utmärkt att Skandia tidigt tog Coronapandemien på allvar och införde olika typer av restriktioner. Det är också utmärkt att bolaget har investerat i obligationer för bekämpningen av viruset.
Denna stämma präglas i högsta grad av detta men genom webbinspelningen kan intresserade ägare och kunder i efterhand ändå ta del av vad som avhandlades på stämman vilket vi tycker är utmärkt. Vi brukar noga läsa Skandias årskommunikation till oss ägare men också intresserat följa vad som är relevant för Skandia i det omgivande samhället. Det är viktigt för Skandias 1,4 miljoner ägare.
Återrapporteringen av verksamhetsåret 2019 är förstås en positiv läsning. Det går bra för Skandia och vi kan alla vara stolta. Ett stort överskott har delats ut till ägarna men vi vill uppmana Skandia att till nästa år ta det pedagogiska greppet att genom några exempel visa vad detta innebär för en vanlig kund/ägare. Vi är belåtna över fokuseringen på kärnverksamheten – tjänstepension och även hälsoförsäkringar. Vi sätter stort värde i att Skandia tagit en ännu mer framträdande position i samhällsdebatten kring pensioner, privat pensionssparande, ett hållbart arbetsliv såväl som arbetet med mätning av sociala insatsers samhällsvärde som bedrivs inom Skandias stiftelse Idéer för Livet. De är alla viktiga frågor för ProSkandias medlemmar. Fortsätt med detta arbete som blir ännu mer angeläget i post-Corona-världen.
Sällan har den robusta allvädersportföljen kommit så väl till pass. Vi ser med stor tillförsikt på hur kapitalförvaltningens arbete med hållbara och ansvarfulla investeringar utvecklas. Vi välkomnar att Skandia nu även ökar inslaget av miljömässig och social hållbarhet i obligationsportföljen. På den sociala sidan önskar vi att Skandia, med sin goda renommé, driver på utvecklingen i Sverige och gärna även tar en ledande position.
Vi ser nu att ömsesidigheten får ett större utrymme i årsredovisningen än tidigare år men arbetet med det behöver alltid utvecklas, så att kunderna påminns om den viktiga ägarrollen och Skandia självt håller fokus på den viktiga kunddialogen. Själva bidrar vi med att kontinuerligt vidareinformera våra medlemmar om Skandias arbete, rapporter, pressmeddelanden mm.
Jag vill också lämna en kommentar om den bot på 35 miljoner kronor som Skandia tilldömts av Finansinspektionen. Vi skrev på vår hemsida om vikten av att kommunikationen mellan Skandia och Finansinspektionen stärks, så att något liknande inte inträffar igen. Men vi måste samtidigt berätta att många medlemmar är upprörda över boten och dess belopp, de upplever att både Skandia och vi i ProSkandia ”bagatelliserar” det som hänt och framförallt beloppet. 35 mkr ett stort belopp och vi måste konstatera att boten hade till syfte att straffa och uppmärksamma. Vi vill uppmana Skandia att inte ducka för den pedagogiska utmaningen i att förklara det som föranlett boten och hur Skandia säkerställer att det inte sker igen.
Skandia har haft framgång med sina bolån till de kunder som också har tjänstepension. Från våra medlemmar kommer det ofta frågor och önskningar om att Skandia borde satsa på seniorboende. Borde det inte vara något för Skandia Fastigheter att investera i?
Ömsesidigheten innebär ju att majoriteten av Skandias kunder också har en ägarroll. Den kräver kunskap, information och utbildning så att de på ett kvalificerat sätt kan utöva sitt ägarinflytande och föreslå kandidater till fullmäktige. Här finns fortfarande en förbättringspotential, där vi i ProSkandia kan bistå om så önskas. Använd oss!!
Nöjda ägare och kunder förutsätter också nöjda medarbetare som trivs och mår bra på sin arbetsplats. Det är bra att målen för ett hållbart arbetsliv förtydligas så att Skandia långsiktigt kan ha branschens bästa medarbetare och även attrahera kommande generationer av försäkringstjänstemän.
Skandia har en unik historia med stort samhällsengagemang, nytänkande och innovativa lösningar och produkter, en kapitalförsäkring i världsklass. Ta väl vara på detta arv med stolthet.
Avslutningsvis, vid förra årets stämma tog jag upp att Skandia har 1,4 miljoner kunder/ ägare, Ägarföreningen PRO Skandia har ca 10.000 medlemmar. Förr när Skandia skickade brev till kunderna fick vi ofta skicka med informationsbroschyrer mm. Nu när all kommunikation sker via mail har det av någon anledning blivit svårare. Här har vi en stor utmaning framför oss att öka medlemsantalet som ju också kan hjälpa till att stimulera deltagandet i fullmäktigevalet. Fullmäktigeledamöter, styrelsen och Frans, vi behöver få Skandias stöd och hjälp i detta arbete.
Vänligen,
Hans G Svensson, ordförande ProSkandia