För fjärde året i rad hamnar Skandia på förstaplats när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) den 8 november 2021 presenterade nya resultat över kundnöjdhet bland företagskunder inom tjänstepensionsbranschen.
– Att fyra år i rad ha Sveriges mest nöjda företagskunder inom det som är vår kärnaffär, tjänstepension, är ett starkt bevis på att vi gör rätt, att vi finns för våra kunder och att vi levererar på kundernas förväntan. Vi kommer inte att inte luta oss tillbaka och vara nöjda, tvärtom. Konkurrensen är hårdare än någonsin och vi ska fortsatt sträva efter att leverera bästa kundnöjdhet varje dag, året om, säger Frans Lindelöw, vd och koncernchef på Skandia.
Skandia levererar högt inom service där framförallt kompetens och bemötande står som viktiga parametrar bland tillfrågade företagskunder. Även rådgivning ligger i topp när kunderna tycker till om kundnöjdheten. Nytt för i år är att prisvärde har påverkat bolagets betyg i större utsträckning än tidigare år och prisvärdhet har också varit en bidragande orsak till helhetsbetyget.
Även bland privatkunder får Skandia en pallplats och hamnar på topp tre i branschen. Bland privatkunderna får Skandia högst betyg i branschen på frågan om kunderna är nöjda med avkastningen. Högt betyg blir det även för Skandias rådgivning liksom när privatkunderna betygsätter servicen.
– Kampen om privatkunderna är tuff och det är en marknad som prioriteras högt av våra konkurrenter, det vet vi. Vi vet också att våra konkurrenter, liksom vi själva, arbetar stenhårt med kundnöjdheten. I år tappade vi en placering bland privatkunderna, trots att vi fick höga betyg när det kommer till avkastning och rådgivning. Det är två mycket viktiga parametrar för oss som bolag. Trots årets pallplats behöver vi ständigt utveckla oss efter kundernas förväntningar, säger Frans Lindelöw.
Läs hela rapporten från Svenskt Kvalitetsindex på deras hemsida.