Att köpa en bostad är för de flesta den största affären man gör i livet. Samtidigt kan både budgivning och kontraktsbildning uppfattas som stressande och besvärlig för köpare såväl som för säljare. För att öka tryggheten och transparensen för våra kunder inleder därför Skandiabanken under hösten ett samarbete med företaget BudID.
Den nya tjänsten innebär bland annat att kunder kommer att kunna få förhandsbesked för bolån redan under budgivningsprocessen vilket innebär kortare ledtider inför kontraktsskrivning. Skandiabanken är den första banken att erbjuda förhandsbesked tillsammans med BudID.
– Vi har under våren drivit ett pilotprojekt tillsammans med BudID som fallit väldigt väl ut. Jag är övertygad om att samarbetet vi nu inleder kommer vara ett värdefullt bidrag till våra bolånetjänster. Framför allt sätter det kundens upplevelse i fokus med tydligare transparens och ökad trygghet. Dessutom bidrar tjänsten till kortade handläggningstider och bättre informationsflöde inom banken, vilket är positivt för både våra kunder och för oss. Det säger Johanna Cerwall, VD Skandiabanken.
BudID grundades av entreprenörerna Hassan och Sohel Sultan med visionen att erbjuda smarta digitala lösningar anpassade efter varje steg under bostadsköpet. Målet med BudID är att öka kundupplevelsen under bostadsköpet där användarna får rätt information och support vid rätt tidpunkt. Under 2020 lanserades den första tjänsten, identifierad budgivning som idag används av mäklare över hela landet.
– Vi är otroligt stolta över att vår vision att förbättra kundupplevelsen för bostadsköpare nu har blivit verklighet då både fastighetsmäklare och banker har förstått kundvärdet i våra lösningar. Idag har över 50% av alla fastighetsmäklare tillgång till BudID tjänsten för att identifiera spekulanter vid budgivningen samt att bevisa att man som bostadsköpare har ett giltigt lånelöfte. Bankerna kan genom våra tjänster vara i dialog med kunden under hela bostadsresan och effektivisera handläggningen av bolåneprocessen, säger Hassan Sultan, VD BudID.
– Samarbetet med BudID matchar väl vår filosofi med transparanta bolån. Hos Skandiabanken behöver man inte förhandla om räntan utan kan i förväg ta reda på alla villkor och kostnader för sitt bolån. Jag tror att det finns ett tydligt mervärde för våra kunder att både kunna få ett förhandsbesked om bolån tidig i processen och även att känna trygghet i att det är en schysst budgivning med seriösa budgivare, avslutar Johanna Cerwall.
– Digitaliseringen av bolån är nästa stora steg inom bankvärlden. I samband med lanseringen av samarbetet med Skandiabanken introducerar BudID ett nytt erbjudande till sina bankkunder. Möjligheten att ge förhandsbesked om bolån. BudID är integrerad med mäklarsystemen och kan förse bankerna med objektbeskrivningen och annan data som är central för själva bolånegodkännandet vid sidan av kvar och leva kalkylen, säger Michael Wolf, rådgivare och investerare på BudID.