För femte året i rad hamnar Skandia på förstaplats när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) idag presenterar nya resultat över kundnöjdhet bland företagskunder inom tjänstepensionsbranschen. Nytt för i år är att Skandia även klättrar på listan för privata kunder – till en förstaplats.
– Det är ett fantastiskt resultat. Att fem år i rad ha Sveriges mest nöjda företagskunder inom tjänstepension och att vi i år dessutom tar hem förstaplatsen inom privat pensionssparande är mycket glädjande. Vi får genomgående mycket bra återkoppling av kunderna, det är tydligt att de upplever att vi står starka trots oroliga tider, säger Frans Lindelöw, vd och koncernchef på Skandia.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdhet inom försäkringsbranschen sedan 1989. Varje år presenteras en rapport över vad som bidrar till kundnöjdheten. Årets SKI Försäkring visar att kundnöjdheten i branschen uppvisar små rörelser efter flera års uppgång.
– På företagssidan har vi under året bland annat fortsatt vår lansering av Tjänstepension med hälsa, gjort löpande förbättringar i Skandia företag och lanserat nya förenklade erbjudanden, exempelvis digitalisering av löneväxling. Bland privatkunderna lägger vi stort fokus på kvalificerad rådgivning och att ge hög service till våra kunder med ett extra fokus på dem som närmar sig pension. Detta kommer vi fortsatt att arbeta med framöver. Nyligen lanserades nya flytterbjudanden och därutöver har vi nya erbjudanden som lanseras under 2023. Jag ser fram emot vårt arbete med att ytterligare förbättra för våra kunder, säger Anna-Carin Agius Söderblom, Chef Affärsområde Försäkring.
– Kampen om privatkunderna är tuff och våra konkurrenter, liksom vi själva, arbetar stenhårt med kundnöjdheten. I år lyckades vi bäst i branschen. Detta ska vi naturligtvis fira och vara stolta över, men matchen om kunden pågår hela tiden och vi kan inte luta oss tillbaka, säger Frans Lindelöw.