I slutet av april 2023 höll ProSkandia sitt årsmöte, med bland annat genomgång av förra årets verksamhet och val av styrelse för det kommande året. Talare vid årsmötet var Skandias vd Frans Lindelöw. I den här artikeln ger ProSkandias vice ordförande, Carl-Henrik Knutsson, en sammanfattning av vad som togs upp.
─ När jag började som vd på Skandia 2015, hade det gått tre år sedan bolaget blivit omvandlat till ömsesidigt. Det var ett fint företag som jag fick förmånen att få leda. Här fanns många bra produkter, men jag upptäckte att de inte riktigt hängde ihop. Så jag konstaterade att vi behövde skapa en historia, i vilken produkterna knöts samman.
Den här bakgrunden till vad som sedan hände gav Skandias vd Frans Lindelöw när han talade på ProSkandias årsmöte nyligen. Det var sammanlagt ett 80-tal medlemmar som lyssnade på honom, antingen i Skandias hörsal eller via nätet.
När han började på Skandia konstaterade Frans snabbt att tjänstepensionen var navet i Skandias verksamhet, men han noterade också att det var viktigt med ett ökat inflöde av kapital. På det sättet skulle Skandia bli ännu mer relevant på finansmarknaden. Och hans ögon fastnade på Skandias bankverksamhet.
Banken bidrar starkt till varumärket
─ Banken bidrar starkt till att vårt varumärke blir ännu mer synligt, eftersom den möter kunderna i vardagen. Och det här är något som är speciellt viktigt i dessa tider, när många av konkurrenterna bearbetar våra kunder för att förmå dem flytta över sin pension.
Inom bankens ram lyfter Skandia även fram behovet av att skapa möjlighet för unga människor att få bolån och på det sättet hjälpa dem komma in på bomarknaden.
Om vi därtill lägger det tredje benet, Risk och hälsa, blir det tydligt hur Skandia arbetar för att ge människor trygghet på både kort och lång sikt.
Stolt över Skandia
Frans är mycket stolt över vad Skandia gör. Han exemplifierar det med Skandia Liv, med dess allvädersportfölj, vilken det turbulenta året 2022 hade en återbäring på hela 6,3 procent.
─ Jag utmanar er att hitta någon annan aktör som matchar det!
Hållbarhetsarbetet inom Skandia går bra. Frans betonade att fokus ligger på avkastningen, men att det inte är något som står i motsats till ett hållbart företag.
Förändringsarbetet i full gång
Frans berättade för åhörarna att Skandia nu är inne i en spännande period, som handlar om att byta ut alla gamla försäkringssystem. Inom ramen för transformationsprojektet Skandia Next vill man skapa möjligheter till att öka kundupplevelsen, vilket den digitala satsningen Kundmöte 2.0 är ett bra exempel på. Det kommer att ta ytterligare 3-4 år innan Skandia Next går i mål, så det är intet tu tal om att det fråga om en stor förändring av Skandia.
När det gäller nya produkter, står skapandet av en generationsprodukt högt på Frans önskelista. På det sättet vill han kunna tillgodose behoven hos olika åldersgrupper.
Det gavs också möjlighet för åhörarna att ställa frågor och självklart fanns det funderingar om de aktuella händelserna i Alecta. Skulle liknande saker också kunna hända i Skandia? Men Frans avfärdade detta.
─ Vi har en betydligt bredare portfölj och har därför inte samma exponering som Alecta. Men det finns ingen glädje hos mig när jag ser vad som hänt i det företaget. Det är på samma sätt som i idrott: man vill inte att spelarna ska vara skadade, utan istället kunna ge oss själva en bra match, sa Frans till sist.
Efter hans anförande tog själva årsmötet vid. Den gamla styrelsen beviljades ansvarsfrihet av ett enigt möte och blev omvald i sin helhet, med Lars Bergendal fortsatt vid rodret som ordförande.
Carl-Henrik Knutsson