Förra året lanserade Svenskt Kvalitetsindex, SKI, ett nytt index som mäter kundernas syn på företagens hållbarhetsarbete. För andra året i rad är Skandia det bolag som rankas högst på privatsidan. Det visar SKI:s hållbarhetsindex som nyligen presenterades.
– Att vara ett föredöme inom hållbarhet är en av förväntningarna som våra ägare tillika kunder har på oss. Eftersom SKI:s undersökning baseras på kundernas egen uppfattning om oss är det glädjande att få ett kvitto att våra privatkunder också uppfattar att vi gör ett bra jobb inom hållbarhetsområdet. Det säger Gabriel Lundström, hållbarhetschef på Skandia.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdhet i Sverige sedan 1989. Under 2022 lanserades ett nytt index som även mäter kundernas syn på bolagens hållbarhetsarbete. För andra året i rad vinner Skandia förstaplatsen på privatsidan. Aktörerna i toppskiktet utmärker sig bland annat med att kunderna anser dem vara ansvarstagande gällande investeringar som en del av ett större samhällsansvar enligt SKI.
– Att göra sunda och hållbara investeringar är en central del av vårt hållbarhetsarbete, men det är också ett vidare arbete än så. Skandia arbetar med en bred palett som förutom sparande även inkluderar friska företag, ansvarsfulla banktjänster och en hållbar egen verksamhet. Man kan inte arbeta lite hållbart utan det behöver genomsyra hela verksamheten – jag tycker att förstaplatsen i årets SKI visar att Skandia har den förmågan, avslutar Gabriel Lundström.
Mer om hur Skandia prioriterar hållbarhet finns att läsa här.