En ny rapport från Skandias stiftelse Idéer för livet visar att unga har både viljan och förmågan att engagera sig i samhället. Samtidigt är strukturerna och vägarna för inflytande inte självklara. Rapporten visar att tre av fem unga tror på demokratins framtid i Sverige, och särskilt bland unga i områden med stora socioekonomiska utmaningar finns en stor potential.
– Dagens ungdomar matas dagligen med larmrapporter och oro inför hur framtiden utvecklas. I det klimatet så är det av utomordentlig vikt att vi tar vara på och skapar jordmån för viljan att vara med och forma samhälle och omvärld. Min förhoppning är att den här rapporten kan utgöra en del av ett kunskapsunderlag för hur vi skapar de förutsättningarna, säger Stina Liljekvist, ordförande för Skandias stiftelse Idéer för livet.
Rapporten bygger på en nationell undersökning bland 15–17-åringar och ger en bild av ungas syn på demokrati och delaktighet. Många unga upplever att de har möjlighet att påverka sina egna liv och sin skolgång. Samtidigt uppvisar många en bristande känsla av att de kan påverka samhället i stort.
– En av fyra unga uppger att de vill engagera sig lokalt, och intresset är som störst i områden där samhällsutmaningarna tyvärr är alltför närvarande. Det är den drivkraften och tron på att samhället går att förändra som behöver konkreta verktyg för att utvecklas. Det kan handla om demokratiskolor, utveckling av elevråd eller kreativa projekt i nära samarbete med civilsamhället, som exempel.
Rapporten visar också att unga efterfrågar mer konkret kunskap om hur de kan påverka, men att skolan tyvärr inte alltid tillhandahåller de verktyg de behöver.
– Vi ser att det finns ett glapp mellan viljan att engagera sig och möjligheterna att faktiskt göra det. En del av lösningarna tror jag finns i gränslandet mellan politiken, näringslivet och föreningslivet. Det här är inget som löser sig av sig självt utan vi har alla ett ansvar att komma med initiativ och förslag på handfasta lösningar för att ta vara på ungas engagemang, avslutar Stina Liljekvist.