Bolagsstyrning
Livförsäkringbolaget Skandia, ömsesidigt (livbolaget eller Skandia) är ett svenskt ömsesidigt livförsäkringsbolag som är moderbolag för en grupp av bolag som bedriver finansiell verksamhet.
Skandias bolagsstyrning syftar till att säkerställa en sund, ansvarsfull och effektiv företagskultur. Detta syftar i sin tur till att Skandia ska uppnå fastställda mål, efterleva regelverkskrav och att säkerställa förtroendet för Skandia bland kunder, myndigheter och andra intressenter.
Skandias bolagsstyrning utgår ytterst från Skandias ägarinstruktion som har beslutats av Skandias bolagsstämma. Enligt ägarinstruktionen ska Skandia ha ett långsiktigt perspektiv i verksamheten så att Skandia uppfattas som värdeskapande, affärsmässigt och trovärdigt. Vidare ska verksamheten bedrivas med kundnyttan i centrum och präglas av en sund öppenhet mot kunder och andra intressenter. Skandia ska också driva verksamheten med tydliga etiska värderingar och med en hög standard i fråga om hållbarhet.
Skandias kunder är ägare
Livbolaget är moderbolag i Skandiakoncernen. Koncernen ägs och styrs av kunderna i livbolaget genom representanter i fullmäktige. Fullmäktige är det högsta beslutande organet i livbolaget.
Som kund i livbolaget är du röstberättigad och får vara med och bestämma vilka som ska sitta i fullmäktige. Idag har Skandia ungefär 1,4 miljoner röstberättigade kunder.
Skandiakoncernens kunder har även möjlighet att påverka utvecklingen av finansiella produkter och lösningar, genom dialog med Skandia eller genom att delta i vårt förebyggande samhällsarbete Idéer för livet. Skandia har samlat all information om hur du som kund går till väga för att engagera dig och påverka Skandia på skandia.se/kundinflytande.
Skandias bolagsstyrningsmodell
Illustrationen nedan visar den formella strukturen för Skandias bolagsstyrning.
Klicka här för en större version av illustrationen.