I årets undersökning av Hållbarhetsbarometern Pension rankar den svenska allmänheten Skandia till det bolag som gjort den starkaste resultatförbättringen sedan 2015. Skandia hamnar därmed på femte plats av 15 undersökta bolag.
Studien ingår i ekon dr Tony Apérias pågående forskning om sambanden mellan Varumärke, Anseende och Hållbarhet. Studiens synsätt bygger på att bilden av ett företag måste förstås i två dimensioner, dels rationellt dels emotionellt.
Tony Apéria är anseende- och hållbarhetsforskare vid Stockholm Business School Stockholms universitet. Han har sedan 2004 årligen kartlagt de största och mest synliga företagen på den svenska marknaden vad gäller deras upplevda anseende/rykte. År 2015 lanserade han Hållbarhetsbarometern som mäter både varumärket och hållbarheten i en och samma studie.
Undersökningen fokuserar på de hållbarhetsfaktorer som har störst påverkan på förtroende och varumärket. De parametrar som rankas är bolagens agerande inom öppenhet, miljö/klimat, samhälle/etik och långsiktighet. Därtill rankas bolagen utifrån specifika förtroenderisker identifierade för pensionsmarknaden, såsom bonusar, oärlighet, dålig avkastning, höga avgifter med mera.
Årets undersökningsresultat är ett kvitto på att Skandias hållbarhetsarbete bär frukt och att Skandia är på god väg att leva upp till den värdegrund som är beslutad av fullmäktige genom Ägarinstruktionen.
Vill du läsa rapporten Hållbart varumärkeskapital på pensionsmarknaden, klicka här.